x € 1.000
Baten/ | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Programma | ||||
Baten | Werk en Inkomen | 156.465 | 160.572 | 4.107 |
Lasten | Werk en Inkomen | 274.555 | 297.355 | -22.800 |
Saldo Baten/Lasten | -18.693 |
Toelichting
Binnen de doelstelling 'werken of participeren naar vermogen' zijn de lasten hoger dan begroot voor ESF-projecten en het RMT. Hier staan niet begrote baten tegenover. Daarnaast heeft de uitbetaling van de 2e tranche energietoeslag binnen de doelstelling 'financiële ondersteuning om mee te doen' plaatsgevonden maar doordat een groot deel van de rijksbijdrage pas in de decembercirculaire 2023 gemeentefonds 2023 beschikbaar is gesteld, kon dit budget niet meer aan het programma Werk en Inkomen worden toegevoegd (voordeel programma Algemene Middelen).
De lasten voor leefgeld Oekraïne zijn verantwoord binnen de doelstelling ‘inkomenszekerheid voor levensonderhoud’, de dekking hiervoor wordt verantwoord onder het programma Ondersteuning op Maat. Daarnaast zijn binnen de doelstelling 'inkomenszekerheid voor levensonderhoud' de uitkeringslasten hoger dan begroot, doordat meer personen een uitkering hebben ontvangen (bijstand). Dit is gemeld in de Tweede bestuursrapportage 2023.
Conclusie: De overschrijding van de baten is voldoende en tijdig toegelicht. Er is geen sprake van een onrechtmatigheid. De overschrijding van de lasten bestaat voor een deel uit een hogere last waartegen over hogere baten staat, zijn overschrijdingen ontstaan doordat het budget op een ander programma wordt verantwoord. De overschrijding op de uitkeringslasten is gemeld de Tweede bestuursrapportage 2023. Dit wordt als acceptabel aangemerkt.