Bestuurlijke hoofdlijn
In deze Jaarstukken 2023 kijken we terug op 2023, het eerste volledige jaar van dit college. Een jaar waarin we aan de slag zijn gegaan met de 3 belangrijkste onderwerpen uit het coalitieakkoord: kansengelijkheid, betaalbaar wonen en klimaat. Dit doen we voor een levendige en leefbare stad.
Maatschappelijke ontwikkelingen
Ons beleid en onze financiën worden van buitenaf beïnvloed. We hebben te maken met constant veranderende maatschappelijke en financiële ontwikkelingen. De krappe arbeidsmarkt was ook in 2023 een uitdaging, zowel voor onze ambtelijke capaciteit als bij onze partners en leveranciers. Dit heeft dan ook een effect gehad op het later realiseren van projecten en oplopen van wachtlijsten.
We zagen een aantal ontwikkelingen die (wereldwijd) polariserend werkten en ook doorwerken in onze stad, met name de gevolgen van de conflicten in het Midden-Oosten en de oorlog in Oekraïne. De vluchtelingenstroom resulteerde zowel landelijk als voor Utrecht in de uitdaging om voldoende opvang voor de vluchtelingen te organiseren.
De maatschappelijk economische onzekerheid is gedurende 2023 afgenomen. Maar de stijgende (energie)prijzen en rente hebben invloed gehad op de stad, onze partners en inwoners. Door de gestegen rente en prijzen van bouwmaterialen zien we dat de woningbouwontwikkelingen in 2023 vertragen.
Net zoals in andere gemeenten staat het tijdig bieden van jeugdhulp onder druk. De vraag naar jeugdhulp was ook in 2023 nog steeds groot, de kosten van jeugdhulp stegen en de arbeidsmarkt knelde. Ook is er een toenemende druk op zorg en ondersteuning vanuit de Wmo.
Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?
Het jaar 2023 stond naast de uitvoering van onze reguliere taken in het teken van de speerpunten uit de Begroting 2023 en het coalitieakkoord. Hieronder noemen we concrete voorbeelden van wat we in 2023 hebben opgestart, uitgevoerd en gerealiseerd.
Kansengelijkheid
Het gaat goed met Utrecht, maar niet met iedereen en niet overal. Daarom investeren wij ongelijk in gelijke kansen. We willen onder ander alle kinderen in de stad een gelijke kans bieden om zich te kunnen ontwikkelen.
- Voor de basis- en voortgezet onderwijsscholen in wijken Overvecht, Zuidwest en Noordwest zijn we gestart met ‘een rijke schooldag’ t. Naast het regulier curriculum worden extra activiteiten aangeboden zoals sport, cultuur en huiswerkbegeleiding. We doen dit samen met partners in de UOA en andere partners in de stad.
- Voor de uitvoering van de jeugdwet en de WMO, werkten we ook dit jaar met partners aan goede zorg en ondersteuning voor jeugdigen, gezinnen en andere inwoners en aan het vraagstuk hoe we dit in de toekomst kunnen blijven doen nu deze zorg onder druk staat.
- In 2023 is de aanpak Kansrijke Start uitgebreid naar 8 wijken met geboortenetwerken en is het aantal prenatale huisbezoeken door de Jeugdgezondheidszorg toegenomen.
- Om jongeren en hun omgeving te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan over mentale gezondheid was er de campagne ‘Unbox jezelf en Unbox een ander’.
- Om de gevolgen van de stijgende energielasten het hoofd te bieden, is aan duizenden inwoners (incl. studenten) een energietoeslag verstrekt. De gevolgen voor met name gezinnen met kinderen zijn verzacht door onder andere het verstrekken van kledingpassen en het verhogen van het U-pastegoed voor kinderen van twaalf tot achttien jaar. Voor maatschappelijke instellingen en bedrijven zijn subsidieregelingen opgesteld om de piek van de prijsstijgingen te compenseren.
- We hebben een studentsaneringskrediet gerealiseerd, waardoor ook studenten die niet kunnen werken een schuldregeling kunnen starten. Met onze campagne ‘weet waar je recht op hebt’ hebben we ons ingezet voor het vergroten van het bereik van onze regelingen.
- De uitvoering van de Veiligheidsagenda richtte zich op de aanpak van ondermijnende criminaliteit (nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden) en casuïstiek (op persoonsniveau) in de wijken.
- Samen met onze partners werkten we samen om de digitale weerbaarheid te vergroten, zodat we als samenleving beter bestand zijn tegen cyberincidenten.
Aanpakken woningnood
We vinden het belangrijk dat iedereen die dat wil in onze stad een passende woning kan vinden. De druk op wonen blijft hoog. Daarom hebben wij ons het afgelopen jaar onverminderd ingezet om de schaarste te verminderen en voldoende woningen van goede kwaliteit te (laten) bouwen die ook betaalbaar zijn voor mensen met een laag of gemiddeld inkomen.
- We hebben een start gemaakt met de bouw van 3.870 woningen.
- De bouw van het eerste project flexwoningen (Pagelaan) is gestart.
- Om wonen in de stad zoveel mogelijk toegankelijk en betaalbaar te houden, hebben we instrumenten geïmplementeerd om slecht verhuurderschap en leegstand aan te pakken, het beleid voor opkoopbescherming aangescherpt en de herziene Huisvestingsverordening opgesteld met aandacht voor de specifieke doelgroepen zoals buurtvoorrang en voorrang vitale beroepen. Ook stimuleren we woningdelen en hospita verhuur.
Tegengaan klimaatcrisis
We willen met investeringen in duurzame energieproductie- en besparing en in duurzaam (openbaar) vervoer een maximale bijdrage leveren aan het tegengaan van de klimaatcrisis.
- Mede door de hoge gasprijs heeft het programma Duurzame energieproductie een flinke boost gekregen. Zo zijn in 3.000 tot 5.000 woningen energiebesparende maatregelen toegepast, onder andere 1.115 huurwoningen zijn sneller geïsoleerd met middelen van het Rijk.
- Met een voucherregeling voor het MKB zijn 105 bedrijven geholpen bij het isoleren van hun pand.
- Het pand Sportcampus is energieneutraal (ENG) opgeleverd en MFA Het Zand bijna energieneutraal (BENG) opgeleverd.
- Voor het programma ‘aanpassen energie-infrastructuur aan duurzame bronnen’ zijn op diverse vlakken stappen gezet zoals bijvoorbeeld een verkenning naar en maatregelen voor oplossingen van netcongestie.
- In een aantal buurten is met de Buurtaanpak Aardgasvrij gestart
- Het eerste zonnepark Meijewetering is geopend.
Een levendige en leefbare stad
We willen onze stad in balans ontwikkelen met voldoende en kwalitatief goede voorzieningen, zodat iedereen gezond en prettig kan leven in de stad.
- We hebben gewerkt aan integrale projecten openbare ruimte.
- We hebben geïnvesteerd in het versterken van de laagdrempelige toegankelijkheid van de buurtvoorzieningen.
- Er zijn nieuwe sport- en beweegplekken gerealiseerd.
- We brachten meer groen aan in straten en buurten en hebben we ruim 1/10 deel van het achterstallig onderhoud weggewerkt.
- We herstelden meer dan 100 meter wal- en/of kluismuur.
- Er is gewerkt aan oplossingen voor de toekomstige tekorten aan stallingsruimte voor fietsen rondom stations.
- In 2023 hebben we concrete stappen gezet in het creëren van passend cultuuraanbod van diverse creatieve makers en culturele instellingen. Dit is in de Cultuurnota 2025-2028, de Nachtvisie en beleidsnota nachtcultuur, vastgelegd. Daarbij hebben we letterlijk ruimte gemaakt voor 'nieuwe' kunstdisciplines en jonge makers.
- Het monument voor het slavernijverleden is opgeleverd,
- Onze dienstverlening aan ondernemers zetten we voort via programma’s als Morgen Mooier Maken, Ondernemer Centraal.
- Via EFRO-middelen (EU) en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij ROM Utrecht Region investeerden we in 10 innovatie-initiatieven en15 veelbelovende Utrechtse startups.
- Naast het faciliteren van evenementen, via onder meer het evenementenfonds, zijn we ook gestart met het ontwikkelen van locatieprofielen voor evenementen.
Sterke goede uitvoering en contact met de stad
We werken aan het verbeteren van de menselijke maat in de gemeentelijke organisatie om de uitvoering te verbeteren.
- We hebben geïnvesteerd in het aantrekken en behouden van medewerkers
- Om de kwaliteit van de politieke besluitvorming te verbeteren heeft de raad in 2023 de Beleidsnota Standaard voor de beleidscyclus vastgesteld. Deze cyclus zorgt voor politieke aansturing van het beleid en maakt het mogelijk om publiek verantwoording af te leggen. Deze nota geeft houvast voor het opstellen, kaderstellen, controleren en evalueren van beleid.
- Om contact blijven te houden met de stad stelden wij buurtagenda’s op voor 6 buurten, ontwikkelden wijde hoofdlijn voor de herijking Samen stad maken en organiseerden wij het eerste Utrechtse burgerberaad.
- In de zomer 2023 is het Ombudsloket geopend. Dit is een onafhankelijk loket voor inwoners die zich niet gehoord voelen of een klacht hebben over de gemeente.
Wat heeft het gekost?
Het jaar 2023 is afgesloten met een tekort van 17,419 miljoen euro. Dit tekort wordt veroorzaakt door lagere inkomsten uit het gemeentefonds daarover hebben wij u in februari geïnformeerd in de raadsbrief : Groter tekort op inkomsten vanuit het Rijk. Indien het resultaat van gemeentefonds buiten beschouwing wordt gelaten hadden we dit jaar afgesloten met een positief saldo van 27 miljoen euro. De kengetallen uit de jaarstukken laten nog een gezonde financiële positie zien.
Resultaat per programma
Het nadeel op het gemeentefonds is bepalend voor het uiteindelijk negatieve resultaat. Het saldo bestaat echter uit plussen en minnen op de verschillende programma’s. Hieronder staan een aantal majeure ontwikkelingen benoemd die een groot deel van het resultaat verklaren.
Nadelig resultaat
20,2 miljoen euro Werk en Inkomen:
De uitbetaling van de energietoeslag (15,4 miljoen euro) heeft eind 2023 plaatsgevonden, de compensatie van het Rijk staat overeenkomstig BBV- regelgeving verantwoord op het programma Algemene middelen. Ook is er sprake van toenemend gebruik Participatiewet (7,4 miljoen euro) en zijn er lagere de kosten voor re-integratie (2,1 miljoen euro voordeel).
28,3 miljoen euro Algemene middelen:
De inkomsten uit het gemeentefonds zijn lager (40,6 miljoen euro) dan eerder geprognotiseerd. Vanuit de september- en decembercirculaire resulteert per saldo een klein voordeel. Daartegenover staan extra inkomsten uit toeristenbelasting en OZB 2023 en voorgaande jaren (10,8 miljoen voordelig). En een positief saldo op stelposten en leningen (1,5 miljoen euro voordelig).
8,6 miljoen euro Overhead:
Extra inzet van capaciteit op juridische dossiers en om te voldoen aan wettelijke termijnen bezwaar- en beroep en WOO (3,1 miljoen euro). Daarnaast zijn extra kosten gemaakt in verband met ziekteverzuim en extra capaciteit op projecten (6,6 miljoen euro).
Voordelig resultaat
15,1 miljoen euro Ruimtelijke ontwikkeling:
Extra inkomsten ontvangen voor meerwaardeafdracht woningbouwcorporaties (3,8 miljoen euro), afkoop van erfpacht (4,2 miljoen euro) en een incidentele verkoop (3,3 miljoen euro). De reservering uit reserve Betaalbaar wonen is niet ingezet (3,3 miljoen euro) en de vallen de kosten voor de uitvoering van de RSU lager uit (4,7 miljoen euro).
9,0 miljoen euro Onderwijs:
Door vertraagde oplevering van het huisvestingsprogramma is een voordeel op de kapitaallasten (5,0 miljoen euro) ontstaan. Daarnaast zijn lagere aanvragen voor bijdragen voor behoud onderwijsprofessionals (2,5 miljoen euro) en hebben we een bijdrage ontvangen voor tijdelijke huisvesting ISU (2,1 miljoen euro).
13,9 miljoen euro Maatschappelijke ondersteuning:
Dit betreft nog niet bestede rijksinkomsten beschermd wonen (7,3 miljoen euro), hoger tegemoetkoming kosten opvang Oekraïne (4,6 miljoen euro).
Het resultaat per programma staat in de onderstaande tabel weergegeven.
Toelichtingen op deze afwijkingen staan per programma onder het kopje ‘Wat heeft het gekost?’ toegelicht.
x € 1.000 | |||||
Programma | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Verschil | ||
Bewoners en Bestuur | 48.203 | 47.511 | 692 | ||
Ruimtelijke ontwikkeling, wonen & erfgoed | 1.620 | -13.506 | 15.126 | ||
Duurzaamheid | 22.891 | 23.283 | -392 | ||
Bereikbaarheid | 9.336 | 8.749 | 587 | ||
Openbare ruimte en groen | 74.516 | 78.603 | -4.087 | ||
Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen | 22.036 | 22.400 | -364 | ||
Werk en Inkomen | 97.512 | 117.731 | -20.219 | ||
Onderwijs | 103.955 | 94.914 | 9.041 | ||
Ondersteuning op maat | 356.865 | 342.962 | 13.903 | ||
Volksgezondheid | 30.044 | 29.752 | 292 | ||
Veiligheid | 63.738 | 62.907 | 831 | ||
Cultuur | 62.346 | 61.482 | 864 | ||
Samenleven en Sport | 80.300 | 78.341 | 1.959 | ||
Utrechts Vastgoed | 13.424 | 12.170 | 1.254 | ||
Algemene middelen | -1.210.563 | -1.182.302 | -28.261 | ||
Overhead | 223.526 | 232.126 | -8.600 | ||
Vennootschapsbelasting | 250 | 298 | -48 | ||
Totaal | -0 | 17.419 | -17.419 |
Rechtmatigheidsverantwoording
In deze jaarstukken is voor het eerst een rechtmatigheidsverklaring opgenomen. Met deze verklaring legt het college verantwoording af over de financiële rechtmatigheid van de uitgevoerde activiteiten. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023.
Op basis van interne controles wordt vastgesteld in welke mate de uitvoering rechtmatig heeft plaatsgevonden conform de geldende externe en interne wet- en regelgeving. De toets bestaat uit drie onderdelen:
- Voorwaardencriterium: zijn de externe en interne regelgeving nageleefd conform door raad vastgestelde normenkader
- Begrotingscriterium: zijn de afwijkingen op lasten en baten gerealiseerd ten opzichte van de vastgestelde begroting rechtmatig volgens de door de raad vastgestelde beoordelingscriteria
- Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium: betreft het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk bij de bestedingen van de overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen.
De verantwoordingsgrens heeft uw raad vastgesteld op 1,5% van de totale lasten, inclusief toevoegingen aan reserves. Voor 2023 is deze grens 30,88 miljoen euro.
Op basis van de grondslagen uit de kadernota Rechtmatigheid 2023 is voor 51,5 miljoen euro aan onrechtmatigheden geconstateerd. De begrotingsrechtmatigheid heeft hierin het grootste aandeel.
Na toetsing op basis vastgestelde criteria, uit de financiële verordening en interne richtlijnen, wordt alsnog het grootste deel van de afwijkingen (35,8 miljoen euro) rechtmatig. Daarmee komt het saldo van de onrechtmatigheden uit op 15,7 miljoen euro. Dit is 0,83% van de totale lasten en valt ruim binnen de grens van 1,5%.
Een belangrijke afwijking binnen de begrotingsrechtmatigheid wordt veroorzaakt door de late toekenning van middelen om de energietoeslag uit te keren (15,4 miljoen). Deze middelen, die volledig werden vergoed door het Rijk, kwamen zo laat beschikbaar, dat we daardoor de begroting niet meer tijdig konden aanpassen. Ook is er sprake van een hogere besteding op een krediet van circa 3,1 miljoen euro.
Ten aanzien van het voorwaardencriterium heeft het college aan de hand van uitgevoerde verbijzonderde interne controles geconstateerd dat bij inkoop en aanbesteden in totaal bijna 5 miljoen euro aan onrechtmatigheden heeft plaatsgevonden op een totaal van bijna 852 miljoen euro aan bestedingen op diensten/ leveringen, werken en inhuur. Dit is een forse afname ten opzichte van 2022 (circa 11 miljoen euro aan onrechtmatigheden).
Ten aanzien van het misbruik en oneigenlijk-gebruik criterium zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor door de raad gestelde grens maar als we de acceptabele overschrijdingen op de lasten buiten beschouwing laten, is de beoordeling dat we ruimschoots binnen de verantwoordingsgrens zijn uitgekomen.
Actuele financiële positie
De financiële positie geeft een indruk van de financiële flexibiliteit van Utrecht: zijn er voldoende financiële buffers of bijsturingsmogelijkheden om risico’s of tegenvallers op te vangen. De normen voor de indicatoren zijn door de provincie, onze toezichthouder, vastgesteld.
Reserves
Reserves zijn bedoeld om geld voor een langere termijn te reserveren, met als doel om bijvoorbeeld risico’s af te dekken of om een piek in de kosten over meerdere jaren te verdelen. De reservepositie is afgenomen, maar beweegt zich op een stabiel niveau.
Investeringen in onze stad en inwoners
We investeren jaarlijks vele miljoenen euro’s in de groei van onze stad en om de stad in goede staat te houden en te verbeteren. In de actuele begroting 2023 is voor 1.770,7 miljoen euro aan investeringen in uitvoering opgenomen. Tot en met het jaar 2023 is er een bedrag van 619,0 miljoen euro gerealiseerd aan uitgaven op de begrote investeringen. Deze uitgaven zijn als volgt verdeeld over de verschillende programma's:
Wendbaarheid
De wendbaarheid van de gemeente geeft de flexibiliteit aan van de gemeente om snel in te kunnen spelen op de actuele ontwikkelingen. De kengetallen die samen een beeld geven over de wendbaarheid zijn in deze jaarstukken op niveau gebleven en daarmee als gezond aan te merken. Aandachtspunt voor toekomstige jaren is het structurele begrotingstekort en het benodigde evenwicht tussen de structurele inkomsten en uitgaven. In de komende voorjaarsnota en begroting worden voorstellen gedaan om het structurele tekort op te lossen en daarmee een structureel gezonde financiële positie te realiseren.
Weerbaarheid
De waardering van de kengetallen is verbeterd. De gemeentelijke woonlasten blijven boven het landelijke gemiddelde. Daardoor is er minder ruimte in de onbenutte belastingcapaciteit ten opzichte van het landelijk gemiddelde om in financieel weerbarstige tijden bij te kunnen sturen aan de inkomstenkant van de begroting. Deze bijsturing kan onderdeel uitmaken van besluitvorming over de voorjaarsnota en begroting.
Verloop kengetallen
In onderstaand overzicht staan de verplichte BBV-indicatoren en ratio Weerstandsvermogen opgenomen. Een nadere toelichting en duiding per indicator staat in de desbetreffende paragraaf opgenomen.
BBV verplichte kengetallen | Verslag 2022 | Begroting 2023 | Verslag 2023 | |
---|---|---|---|---|
Wendbaarheid | ||||
Ratioweerstandsvermogen | 1,16 | 1,00 | 1,17 | Gezond |
Solvabiliteitsratio | 38,20% | 31,80% | 32,50% | Neutraal |
Kengetal grondexploitatie | 4,20% | 14,10% | 6,30% | Gezond |
Structurele exploitatieruimte | 1,25% | 2,10% | -1,18% | Risicovol |
Weerbaarheid | ||||
Netto schuldquote | 60,40% | 80,00% | 69,20% | Gezond |
Nettoschuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 58,90% | 78,10% | 67,60% | Gezond |
Belastingscapaciteit Woonlasten meerpersoonshuishoudens | 109,20% | 110,40% | 112,40% | Risicovol |
Belastingcapaciteit Woonlasten eenpersoonshuishoudens | PM | PM | PM | Risicovol |
Samenvatting
De samenvatting wordt gebruikt als input voor de bestuurlijke hoofdlijn
Bewoners en Bestuur
We zorgden voor een zorgvuldig, rechtmatig en betrouwbaar bestuur van de stad, vertegenwoordigden de Utrechtse belangen in de regio en nationaal en internationaal, stelden buurtagenda’s op voor 6 buurten, ontwikkelden de hoofdlijn voor de herijking Samen stad maken, organiseerden het 1e burgerberaad, ondersteunden 1.111 Initiatieven met een bijdrage uit het Initiatievenfonds en boden inwoners en ondernemers een toegankelijke en bereikbare dienstverlening.
Wat heeft het Ombudsloket in 2023 gedaan?
Het Utrechts Ombudsloket startte op 1 september 2023. Het loket is er voor inwoners en ondernemers die een klacht hebben over de gemeente maar niet weten waar ze terecht kunnen, of zich niet gehoord voelen. Omdat het belangrijk is dat Utrechters het Ombudsloket weten te vinden, ging in de eerste maanden veel aandacht uit naar het vergroten van naamsbekendheid. Er werd in winkelcentra campagne gevoerd evenals op social media. Er waren interviews in lokale media en flyers in bibliotheken en buurthuizen. Ook ging het Ombudsteam geregeld de wijken in om Utrechters te ontmoeten en met hen in gesprek te gaan; over wat goed gaat in de stad, maar ook wat beter kan. In 2023 kreeg het Utrechts Ombudsloket 177 meldingen over uiteenlopende onderwerpen. Het loket bood een luisterend oor en adviseerde melders. Vaak werden melders in contact gebracht met de juiste personen binnen de gemeente; soms werden klachten warm overgedragen aan de klachtbehandeling binnen de gemeente. Ook had het loket een signalerende functie bij veel meldingen over een onderwerp.
En wat wil het Ombudsloket (komend jaar/in de toekomst) bereiken?
Het loket vindt het belangrijk om mensen snel en efficiënt te helpen, daarom blijft het Ombudsloket investeren in een goed netwerk binnen de gemeente zelf en bij maatschappelijke organisaties in de stad. Ook naamsbekendheid en zichtbaarheid blijven hoog op de agenda staan, zodat Utrechters het loket goed weten te vinden. Het Ombudsloket vindt het noodzakelijk om juist ook de groep Utrechters te ontmoeten die moeite heeft met taal of digitaal niet vaardig is. Het uiteindelijke doel van het Utrechts Ombudsloket is om bij te dragen aan het vergroten van vertrouwen van Utrechters in de gemeente en daarnaast een bijdrage te leveren aan het lerend vermogen van de gemeente.
Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed
Utrecht is een stad waar veel mensen willen wonen. We zetten ons in om voldoende woningen van goede kwaliteit te bouwen die betaalbaar zijn voor mensen met een laag of gemiddeld inkomen. Door de veranderende marktomstandigheden als gevolg van de gestegen rente en kosten zien we dat woningbouwontwikkelingen vertragen. We hebben gewerkt aan het mogelijk maken van nieuwe woningbouwontwikkelingen en andere initiatieven en hebben daarnaast nieuwe beleidskaders en instrumenten ontwikkeld en geïmplementeerd om wonen in de stad zoveel mogelijk toegankelijk en betaalbaar te houden. Denk aan de nieuwe instrumenten om slecht verhuurderschap en leegstand aan te pakken en de herziene Huisvestingsverordening. We willen onze stad in balans ontwikkelen met voldoende en kwalitatief goede voorzieningen, zodat iedereen gezond en prettig kan leven in de stad. Daarom hebben we onder andere gewerkt aan integrale projecten openbare ruimte en sporten, spelen en bewegen in de openbare ruimte.
Duurzaamheid
We hebben stappen gezet voor zowel 1 ‘het verlagen van het energieverbruik’ en onderdeel 2 ‘alle mogelijkheden voor duurzame energieproductie’ flinke stappen zijn gezet. Voor onderdeel 3 ‘aanpassen energie-infrastructuur aan duurzame bronnen zijn op diverse vlakken stappen gezet bijvoorbeeld voor een verkenning naar een actieve rol, het nemen van maatregelen voor oplossingen van netcongestie in een uitvoeringsprogramma en in een aantal buurten is met de Buurtaanpak Aardgasvrij gestart.
We hebben stappen gezet om Utrecht in 2050 circulair te maken. We hebben gewerkt aan de luchtkwaliteit, aan het verminderen van overlast van geluid en trillingen en aan het beheersen en beperkten van risico’s die ontstaan bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. We hebben gewerkt aan de Visie Ondergrond en het 3D model van de ondergrond is verder uitgebouwd.
Bereikbaarheid
We willen dat Utrecht aantrekkelijk en duurzaam bereikbaar is en blijft voor iedereen. We hebben de ambitie om ons steeds meer lopend en fietsend of met ov en deelvervoer naar en door de stad te bewegen. We maken gebruik van gezonde, schone, veilige en ruimte-efficiënte vervoerwijzen. We werken vaker thuis en reizen meer buiten de spits. We werken er aan dat alle voorzieningen, zoals winkels, sport, onderwijs, cultuur en groen, voor alle Utrechters dichtbij zijn, zodat we makkelijker lopend of fietsend naar onze bestemming kunnen.
Openbare ruimte en groen
We werkten in onze stad hard aan een gezond leven voor mensen en dieren. Aan een levendige, groene en duurzame stad. Daarbij werd het belang van een klimaatbestendige stad nog eens duidelijk: het was het natste en warmste jaar sinds de registratie door het KNMI in 1901.
We werkten ruim 1/10 deel van het achterstallig onderhoud weg en herstelden meer dan 100 meter wal- en/of kluismuur. We brachten meer groen aan in straten en buurten en legden groenblauwe routes aan.
We koppelden 9,1 hectare verhard oppervlak af zodat het regenwater niet langer wordt afgevoerd via het riool. Hiervan is 1,8 hectare vergroend. Ook hebben we particulieren gestimuleerd om hun eigendom groener te maken. Voor keldereigenaren stelden we een subsidieregeling op voor onderhoud en herstel van kelders. Utrechters hebben we gefaciliteerd om actief te zijn in de eigen omgeving en om invloed uit te oefenen op gemeentelijke plannen.
We hebben de openbare ruimte schoongemaakt en het groen onderhouden, samen met veel vrijwilligers. Om afval te verminderen en grondstoffen uit huishoudelijk afval zoveel mogelijk te kunnen hergebruiken, hebben we ingezet op het scheiden van afval en stimuleerden we bewoners om afval te voorkomen.
Economie & Werkgelegenheid voor iedereen
We hebben ons ingezet om stabiliteit te bieden aan Utrechtse werkgevers en werknemers en duurzame economische groei te bevorderen. We stuurden op groei van banen op belangrijke maatschappelijke thema’s. We zetten onze dienstverlening aan ondernemers voort via programma’s als Morgen Mooier Maken, Ondernemer Centraal en de innovatieprogramma’s van de ROM Utrecht Region. Utrechtse ondernemers weten deze programma’s goed te vinden. We investeerden in verbetering en verdichting van locaties waar gewerkt wordt. We begeleidden bedrijven met circulaire ambities en onderzochten versnellingskansen. Via de marktgroepenaanpak en de omscholingsregeling hielpen we inwoners een overstap te maken naar beroepen in groeisectoren.
Werk en Inkomen
In 2023 hadden we te maken met de energiecrisis en koopkrachtcrisis die, net als de eerdere coronacrisis, veel vroegen van onze inzet en flexibiliteit binnen het programma Werk en Inkomen. Aan duizenden inwoners hebben we een energietoeslag verstrekt en we hebben de gevolgen van de koopkrachtcrisis voor met name gezinnen met kinderen verzacht door onder andere het verstrekken van kledingpassen en het verhogen van het U-pastegoed voor kinderen van twaalf tot achttien jaar. Voor studenten hebben we een studentsaneringskrediet gerealiseerd waardoor ook studenten die niet kunnen werken een schuldregeling kunnen starten. Met onze campagne ‘weet waar je recht op hebt’ hebben we ons ingezet voor het vergroten van het bereik van onze regelingen.
Het bijstandsbestand is in 2023 met 1,4% gestegen. We zien dat het aandeel personen in het bestand van wie de arbeidsmarkt op afstand staat groeit, waardoor de uitstroom naar werk sterk achterblijft. We hebben onze eigen dienstverlening verbeterd waardoor de inwoner meer centraal komt te staan, maar blijven ook lobbyen bij het rijk voor een fundamentele herziening van de Participatiewet, zodat deze meer gebaseerd wordt op vertrouwen.
Onderwijs
Onderwijs legt de basis voor onze samenleving. We willen alle kinderen in de stad een gelijke kans bieden om zich te kunnen ontwikkelen, ook als dit voor de een makkelijker is dan voor de ander.
We doen dit samen met onze partners (schoolbesturen, maatschappelijke organisaties, ouders en kinderen en bedrijven) in de stad. Voor hoogwaardig onderwijs zijn goede schoolgebouwen een voorwaarden, samen met de schoolbesturen zorgen we voor gebouwen van kwaliteit en duurzaamheid.
Ondersteuning op maat
Net zoals in andere gemeenten stond het tijdig bieden van jeugdhulp onder druk. De vraag naar jeugdhulp was nog steeds groot, de kosten van jeugdhulp stegen en de arbeidsmarkt knelde. Ook is er een toenemende druk op zorg en ondersteuning vanuit de Wmo. Dit komt onder andere door de vergrijzing, schaarste van woningen, tekorten op de arbeidsmarkt en de groei van de stad. De landelijke akkoorden en programma’s die in 2022 zijn gesloten, zoals het Integraal Zorgakkoord, het Gezond en Actief Leven Akkoord en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen, hebben impact op wat er van de Wmo wordt gevraagd. De Hervormingsagenda Jeugd is vastgesteld. Ook dit jaar werkten we, onder andere in de Taskforce Jeugd, met partners aan goede zorg en ondersteuning voor jeugdigen, gezinnen en andere inwoners en aan het vraagstuk hoe we dit in de toekomst kunnen blijven doen. We hebben conform landelijke opdracht opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen georganiseerd en beheerd. We realiseerden met het COA extra asielopvangplekken volgens Plan Einstein concept en dragen zodoende evenredig bij aan de asielopvang.
Volksgezondheid
Ambitie: Elke Utrechter kan in gezondheid leven.
In 2023 hebben we gewerkt aan gezondheidswinst voor iedereen, het verkleinen van gezondheidsverschillen en het vermeerderen van gezondheidskennis. Zo hebben we in 2023 de aanpak Kansrijke Start uitgebreid naar 8 wijken met geboortenetwerken en is het aantal prenatale huisbezoeken door de Jeugdgezondheidszorg toegenomen. De soa-poli en PrEP-zorg zijn uitgebreid en is de Transkliniek gestart. Om jongeren en hun omgeving te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan over mentale gezondheid was er de campagne ‘Unbox jezelf en Unbox een ander’. Het integraal gemeentelijk plan op gezond gewicht en de nieuwe nota Gezondheid in 2023 zijn uitgesteld naar 2024. Ondanks onze inzet zijn de gezondheidsverschillen gelijk gebleven en zelfs toegenomen. Dit laat zien hoe taai het gezondheidsvraagstuk is en geeft weer hoe lastig het is om als gemeente direct invloed te hebben op de gezondheid van onze inwoners. Het behalen van de doelstelling blijft daarom vragen om brede inzet.
Veiligheid
Afgelopen jaar stond in het teken van de uitvoering van de Veiligheidsagenda waaronder de aanpak van ondermijnende criminaliteit (nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden) en casuïstiek (op persoonsniveau) in de wijken. Met onze partners werkten we samen om de digitale weerbaarheid te vergroten, zodat we als samenleving beter bestand zijn tegen cyberincidenten.
Het afgelopen jaar zagen we een aantal ontwikkelingen (wereldwijd) die polariserend werkten en ook doorwerken in onze stad waaronder de gevolgen van de conflicten in het Midden-Oosten en Oekraïne. Dit onderstreept het belang van onze (herijkte) aanpak Utrecht Zijn We Samen, waarbij we samen met onze partners investeren in de Utrechtse wijken, door preventie, signalering en met de persoonsgerichte aanpak. Ook onderstreept dit het belang van het demonstratierecht, dat in Utrecht hoog in het vaandel staat en waarmee ruim baan gegeven is aan de vrijheid van meningsuiting.
Cultuur
In 2023 is er veel uitgevoerd en opgeleverd, zoals de Cultuurnota 2025-2028 en de Nachtvisie en beleidsnota nachtcultuur. Hiermee hebben we concrete stappen gezet in het creëren van passend cultuuraanbod van diverse creatieve makers en culturele instellingen. We hebben letterlijk ruimte gemaakt voor 'nieuwe' kunstdisciplines en jonge makers en organisaties - ruimte in de stad maar ook ruimte in het Utrechtse cultuurbestel. Zo is het monument voor het slavernijverleden opgeleverd, hebben we subsidie verleend aan verschillende muziekstudio's en hebben 11 organisaties geld gekregen om specifieke activiteiten op het gebied van jongerencultuur uit te voeren. Ook wat de actieve cultuurdeelname van Utrechters betreft, lopen we op schema. De ambities uit de Kadernota Cultuurparticipatie 2022-2030 zijn concreet uitgewerkt in een eerste Uitvoeringsprogramma Cultuurparticipatie voor de periode 2024-2028. Hierin is concreet benoemd wat we de komende jaren gaan doen op het gebied van cultuur op school, cultuur in de buurt en cultuur in de vrije tijd.
Samenleven en Sport
Samen met vele vrijwilligers, partners en netwerken is binnen het programma samenleven en sport gewerkt aan de sociale basis, zodat iedereen, waaronder kinderen, jongeren en de meest kwetsbare inwoners, kan meedoen. Daarmee zijn stappen gezet richting een inclusieve stad met een breed sport- en vrijwilligersnetwerk. Er is geïnvesteerd in het versterken van de laagdrempelige toegankelijkheid van de buurtvoorzieningen en er zijn nieuwe sport- en beweegplekken gerealiseerd.
Utrechts Vastgoed
Het gemeentelijk vastgoed wordt gericht ingezet om de maatschappelijke opgave van een gezonder stedelijk leven mogelijk te maken. Zo hebben we in 2023 gewerkt aan de uitvoering van verschillende projecten die bijdragen aan de doelstellingen. Zo is het project Sportcampus energieneutraal (ENG) opgeleverd en is het project MFA Het Zand bijna energieneutraal (BENG) opgeleverd. Ook zijn Podium Oost (A++++) en Centraal Museum na renovatie weer in gebruik genomen. Daarnaast zijn we gestart met verschillende pilots om de voorgestelde CO2-methodiek te testen en hebben we de eerste professionele inventarisaties laten uitvoeren om de mogelijke toegankelijkheidsmaatregelen in beeld te brengen.
Bij de Domtoren is gestart met het zakken van de steigers rondom de Lantaarn, omdat de restauratie van de toren voorspoediger gaat en naar verwachting eerder klaar is in 2024. Ook het Carillon is in 2023 gerestaureerd. En voor Magazijn de Zon is een huurovereenkomst met het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum getekend.
Algemene middelen
Overhead
De bedrijfsvoering van de gemeente ondersteunt collega’s in brede zin bij het uitvoeren van het dagelijks werk voor en in de stad. Onze bedrijfsvoering heeft ervoor gezorgd dat primaire processen hun taken zo goed mogelijk hebben kunnen uitvoeren op een maatschappelijk verantwoorde manier. Echter de basis binnen de bedrijfsvoering is nog niet op orde waardoor we niet in staat zijn om het primaire proces optimaal te ondersteunen. We hebben in 2023 onder andere extra middelen en capaciteit ingezet en procedures en processen zowel vereenvoudigd als versneld. De krappe arbeidsmarkt is en blijft een uitdaging. We hebben geïnvesteerd in het aantrekken en behouden van medewerkers.
Deze inspanningen hebben bijgedragen aan het versterken van de bedrijfsvoering, echter dit is nog niet voldoende. Voor een goede ondersteuning van de groei van Utrecht en de politieke ambities blijven aanvullende investeringen noodzakelijk.
Vennootschapsbelasting
Voor de samenvatting verwijzen wij naar de bijdrage in het programma Vennootschapsbelasting.
Financiële hoofdlijn
Volgt nog