Effect Indicatoren
Tekstveld voor verdere toelichting
*Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden in de Utrecht Monitor 2023
Doelstelling | Nul | Doelstelling 2022 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | ||
1 Toename van het aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen | ||||||||
Het percentage inwoners dat meestal lopend naar de binnenstad gaat | 10% (2013) | 17% | 14% | 17% | 14% | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2022 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting | Het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de vraag ‘Hoe gaat u meestal naar de binnenstad van Utrecht?’ antwoordt ‘lopend’. | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Tot en met 2019 nam het aandeel inwoners dat meestal naar de binnenstad loopt langzaam toe van 10% naar 13%. In 2021 was een grote toename te zien naar 17%. Waarschijnlijk komt dit door de coronamaatregelen; mensen zijn meer gaan lopen. In 2023 is het aandeel opnieuw 17% en daarmee hoger dan het doel. Omdat lopen schoon, gezond en het meest ruimte efficiënt is, stimuleren we inwoners te lopen. Voor een groot deel van de inwoners is het centrum te ver om te lopen. | |||||||
Het percentage inwoners dat meestal met de fiets naar de binnenstad gaat | 57% (2013 | 58% | 60% | 55% | 60% | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2022 | |||||||
Toelichting | Het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de vraag ‘Hoe gaat u meestal naar de binnenstad van Utrecht?’ antwoordt ‘met de fiets’. | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Tot en met 2018 is het aandeel inwoners dat meestal met de fiets naar de binnenstad gaat langzaam toegenomen van 57% naar 60%. In 2019 was een afname te zien naar 58%, in 2021 naar 56% en in 2023 nog iets verder naar 55%. De afname in 2021 komt mogelijk door de coronamaatregelen; mensen zijn vaker gaan lopen waardoor mogelijk het aandeel fiets is gedaald. In 2023 is het aandeel inwoners dat meestal loopt verder toegenomen, wat waarschijnlijk de oorzaak is van de verdere afname van het aandeel fiets. Omdat fietsen en in nog meerdere mate lopen schoon, gezond en ruimte-efficiënt zijn, stimuleren we inwoners te fietsen en te lopen. | |||||||
Het percentage inwoners dat meestal met het OV naar de binnenstad gaat | 23% (2013) | 18% | 19% | 21% | 19% | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2022 | |||||||
Toelichting | Het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de vraag ‘Hoe gaat u meestal naar de binnenstad van Utrecht?’ antwoordt ‘met het OV’. | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Tot en met 2017 had het aandeel ‘bus, tram en trein’ een constante waarde van 23%, in de jaren erna schommelde het aandeel. Het percentage was in 2021 lager doordat inwoners tijdens de coronamaatregelen minder het openbaar vervoer gebruikten. In 2023 is het aandeel toegenomen naar 21% en daarmee hoger dan het doel. | |||||||
Het percentage inwoners dat meestal met de auto naar de binnenstad gaat | 8% (2013) | 4% | 4% | 5% | 4% | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2022 | |||||||
Toelichting | Het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de vraag ‘Hoe gaat u meestal naar de binnenstad van Utrecht?’ antwoordt ‘met de auto’. | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Het aandeel auto is gedaald van 5,4% in 2021 naar 4,6% in 2023. Beide zijn afgerond 5%. De afname naar 4% is niet gerealiseerd. De stad groeit door. We willen de groei van de mobiliteit opvangen met gezonde, ruimte-efficiënte vervoermiddelen. Hierbij streven we ernaar dat het aandeel inwoners dat met de auto naar het centrum reist, iets afneemt naar maximaal 4% in 2024 en 3% in 2025. De komende jaren treffen we diverse maatregelen die een bezoek aan de binnenstad met de auto ontmoedigen (o.a. parkeerregulering en herinrichting Zuidpoort) en gelijktijdig maken we het voor de bezoekers die te voet, met de fiets of met het OV komen aantrekkelijker. Een lager aandeel is niet realistisch omdat een klein deel van de inwoners van de auto afhankelijk is of, ondanks de beschikbaarheid van alternatieven, toch de auto verkiest. | |||||||
2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad | ||||||||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad | 7.100 (2018) | 7.100 | 7.100 | 8.615 | 7.100 | |||
Oorsprong | ||||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | In de binnenstad staan veel fietsen nog buiten een voorziening. Daarmee is het doel niet gehaald. Op de 14 meetmomenten in 2023 stond 61% van het aantal gestalde fietsen niet in een voorziening. De binnenstad heeft te weinig faciliteiten, met name op piekmomenten zijn er te weinig faciliteiten en staan er veel fietsen buiten een voorziening. Een tweede reden voor de afwijking is dat we zijn overgegaan naar een andere leverancier van de metingen en dat we de afbakening tussen stationsgebied en binnenstad hebben aangescherpt. | |||||||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied | 1.600 (2018) | 1.600 | 1.600 | 1.190 | 1.600 | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | De doelstelling is ruim gehaald. In het voorjaar van 2023 is een fietsparkeerverbod ingevoerd in het stationsgebied. Uit de meting blijkt dat 90% van de gestalde fietsen in een rek of stalling staat. Een groot deel van de 10% die nog niet in een rek of stalling staat, staat bij het Moreelse park. | |||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in de binnenstad | 4.300 (2018) | 5.700 | 6.100 | 5.414 | 6.500 | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | In de binnenstad stonden tijdens de meetmomenten gemiddeld ruim 5.400 fietsen in een voorziening gestald. Dat zijn er minder dan de beoogde 6.100. Op de 14 meetmomenten in 2023 stond 39% van het aantal gestalde fietsen in een voorziening. | |||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in stationsgebied | 14.800 (2018) | 18.600 | 19.800 | 10.614 | 20.500 | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | De doelstelling voor het aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in het stationsgebied wijkt fors af van de meetresultaten. Oorzaak hiervan is dat we zijn overgegaan naar een andere leverancier van de metingen en dat we de afbakening tussen stationsgebied en binnenstad hebben aangescherpt. Daarnaast zijn in het stationsgebied grote wijzigingen geweest in het parkeergedrag door de opening van grote stallingen en veranderingen in reisgedrag na de coronapandemie. | |||||||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto | 5% 2016 | 13% | 15% | 16% | 17% | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de vraag “Heeft u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt van een deelauto?” antwoordt; ‘ja, via een org. (bv Greenwheels)’ of ‘ja, via part. autodelen (bv MyWheels)'. | |||||||
Bron | Inwonersenquête, gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Dit betreft het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de Inwonersenquêtevraag “Van welke vormen van deelvervoer hebt u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt?” heeft geantwoord deelauto (exclusief autodelen op een informele manier met familie, kennissen of buren). De Inwonersenquête verschijnt sinds 2019 eens in de twee jaar. Daarom kunnen we voor de even jaren geen gegevens tonen. In 2023 is de opzet van de vraag gewijzigd. Hierdoor kan de realisatie van 2023 niet vergeleken worden met eerdere jaren. | |||||||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes | 32% (2017) | 27% | 21% | 26% | 21% | 25% | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Op basis van floating car data van TomTom (gegevens van navigatiesystemen) is in beeld welk deel van het gemotoriseerde verkeer over de invalsweg rijdt zonder een bestemming in het aanliggende gebied. De cijfers t/m 2022 komen van BeMobile. | |||||||
Bron | Gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | We streven naar een afname van de hoeveelheid gebiedsvreemd verkeer. Onder gebiedsvreemd verkeer verstaan we personenauto’s die over een weg rijden zonder een bestemming te hebben in het aanliggende gebied van die weg. Deze indicator geeft aan hoeveel procent gebiedsvreemd verkeer er gemiddeld rijdt op de volgende invalsroutes: M.L. Kinglaan, Europalaan, Waterlinieweg, A28 (deel ten westen van de A27), Biltse Rading, Darwindreef, Moldaudreef, Einsteindreef, Franciscusdreef, Amsterdamsestraatweg en Vleutensebaan. | |||||||
Aantal verkochte kaartjes/kaartjes P+R Kortingsregeling | 179.951 (2016) | 270.000 | 280.000 | 153.565 | 300.000 | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het aantal keer korting op P+R gebruik in 2023. Tot en met 2019 ging het om het aantal verkochte P+R combikaarten. | |||||||
Bron | Gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Het aantal keer korting op P+R gebruik is nog lager dan de eerder gestelde doelen. De effectindicator is oorspronkelijk gebaseerd op het P+R-combikaartje. Dit product is in september 2020 vervangen door het huidige P+R-kortingsproduct waarbij reizigers alleen korting krijgen als er aantoonbaar met OV naar het centrum is gereisd (in- en uitchecken in centrum). Sinds de invoering van het nieuwe P+R product kopen veel van de klanten een dagkaart (en tellen dus niet meer mee in deze effectindicator). | |||||||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van deelmobiliteit | 18% (2021) | 18% | 20% | 26% | 25% | |||
Oorsprong | Onbekend | |||||||
Toelichting | Nieuwe indicator per 1 januari 2023 | |||||||
Bron | ||||||||
Analyse | Dit is het aandeel inwoners dat op de Inwonersenquêtevraag “Van welke vormen van deelvervoer hebt u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt?” minimaal één van de volgende deelmodaliteiten heeft geantwoord: deelfiets, deelbakfiets, deelscooter, deelauto (exclusief deelvervoer op een informele manier met familie, kennissen of buren.” De Inwonersenquête verschijnt sinds 2019 eens in de twee jaar. Daarom kunnen we voor de even jaren geen gegevens tonen. | |||||||
3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid | ||||||||
Driejarig gemiddelde van verkeersslachtoffers | 643 (2014-2016) | max. 470 | 421 | max. 450 | 440 | max. 372 | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het gemiddelde van het aantal in STAR op wegen in beheer van de gemeente Utrecht geregistreerde verkeersslachtoffers in drie opeenvolgende jaren. Door een wijziging in het landelijk systeem is de nulmeting bijgesteld van 646 naar 643. | |||||||
Bron | VIA/STAR | |||||||
Analyse | Uiteraard is elk verkeersslachtoffer er één te veel en spannen we ons maximaal in om zoveel mogelijk ongevallen te voorkomen. Door een correctie in de politiedata van de geregistreerde ongevallen komt het gemiddeld aantal slachtoffers in 2021-2023 per jaar uit op 440, dat zijn er 19 meer dan het gemiddelde van 2020-2022. We willen dit cijfer zo snel mogelijk omlaag brengen. We stellen ons zelf tot doel dat het aantal slachtoffers de komende drie jaar met 10 procent daalt. | |||||||
Percentage bewoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 47% (2012); 42% (2014); 41% (2016) | 51% | 63% | 64% | 64% | |||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Optelling van de aandelen inwoners van de gemeente Utrecht die op de vraag “Hoe tevreden bent u in uw buurt over de verkeersveiligheid?’ als antwoord geeft ‘zeer tevreden’ en ‘tevreden’. | |||||||
Bron | Inwonersenquête, gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Het aandeel bewoners dat tevreden is, is toegenomen naar 64%. Daarmee is de doelstelling gehaald. We streven naar een verdere toename van het aandeel tevreden bewoners. |