Wat heeft dat gekost?
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2022 | Nominale | Actuele | Realisatie 2023 | Verschil | Actuele begroting 2024 | |
Baten | 60.755 | 60.067 | 64.595 | 75.147 | 75.669 | 522 | 78.195 | |
Groei aandeel duurzame vervoersmiddelen | 7.204 | 4.038 | 3.649 | 4.340 | 6.046 | 1.706 | 3.169 | |
Mobiliteits en parkeergedrag beïnvloeden | 53.158 | 55.160 | 60.946 | 69.791 | 69.392 | -399 | 75.026 | |
Daling aantal verkeersslachtoffers | 393 | 868 | 0 | 1.016 | 231 | -785 | 0 | |
Lasten | 64.854 | 63.454 | 72.068 | 68.918 | 63.857 | 5.061 | 83.794 | |
Groei aandeel duurzame vervoersmiddelen | 23.915 | 21.890 | 34.919 | 24.015 | 21.302 | 2.713 | 35.389 | |
Mobiliteits en parkeergedrag beïnvloeden | 38.242 | 36.531 | 35.039 | 41.670 | 39.540 | 2.131 | 45.073 | |
Daling aantal verkeersslachtoffers | 2.697 | 5.034 | 2.109 | 3.233 | 3.016 | 217 | 3.332 | |
Saldo baten en lasten | -4.099 | -3.387 | -7.473 | 6.229 | 11.812 | 5.583 | -5.599 | |
Mutaties reserves | ||||||||
Toevoeging reserves | 20.661 | 20.661 | 20.009 | 26.230 | 28.288 | 2.058 | 15.041 | |
Onttrekking reserves | 16.497 | 11.382 | 21.049 | 10.665 | 7.727 | -2.937 | 13.740 | |
Totaal | -8.263 | -12.666 | -6.433 | -9.336 | -8.749 | 587 | -6.900 |
Toelichting
In de jaarstukken 2023 geven we een toelichting op verschillen ten opzichte van de actuele begroting 2023, indien deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van de baten of lasten van de doelstelling. Kleinere verschillen worden toegelicht als ze politiek relevant zijn.
x € 1.000
Baten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | |
---|---|---|---|---|
1. Groei aandeel duurzame vervoersmiddelen | ||||
04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer. | I | -543 | ||
04-1-1-3 Uitvoeringsmaatregel doorgaande autoverkeer | ||||
In 2023 heeft de gemeente Utrecht een samenwerkingsovereenkomst voor de verdere ontwikkeling van verkeers- en vervoersmodellen getekend met tien betrokken partners. Utrecht is verantwoordelijk voor het innen van de financiële bijdragen. Deze bijdragen waren niet begroot. | I | 405 | ||
In verschillende samenwerkingsprogramma’s met het Rijk en Metropool Regio Utrecht (MRU) zijn hogere baten dan begroot. Dit loopt gelijk met de hogere lasten. | I | 313 | ||
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | ||||
De inkomsten uit de laadinfraconcessie zijn hoger uitgevallen en er zijn extra bijdragen vanuit het rijk ontvangen vanuit de samenwerking Regionale Aanpak Laadinfra (RAL II) en de uitvoering van het Klimaatakkoord (CDOKE). | I | 1.239 | ||
Er zijn rijksmiddelen ontvangen voor uitvoeringskosten van de voorbereiding voor de Zero Emissiezone. | I | 386 | ||
Een aantal bestedingen op de Specifieke uitkering op het Schone Lucht Akkoord zullen pas in 2024 worden gedaan | I | -115 | ||
Overige baten | 21 | |||
2. Mobiliteits en parkeergedrag beïnvloeden | ||||
04-1-2-1 Uitvoeren maatregelen fietsparkeren | I | 143 | ||
04-1-2-2 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | ||||
In de tweede bestuursrapportage zijn de baten voor kort parkeren en parkeerhandhaving opgehoogd op basis van realisatie 1e helft 2023. De inkomsten voor parkeerhandhaving zijn echter te positief ingeschat. Tevens zijn de baten lager als gevolg van gratis parkeren tijdens kerst. Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting zijn de baten nog steeds hoger. | I | -1.005 | ||
We hebben hogere opbrengsten gerealiseerd voor openbare- en P&R garages door een toename van het aantal abonnementen, meer inkomsten voor kort parkeren en meer inkomsten laadpalen. | I | 1.079 | ||
04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mob. en verkeersmanagement | I | -616 | ||
Overige baten | 0 | |||
3.Daling aantal verkeersslachtoffers | ||||
Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad | ||||
Voor de projecten Werkspoor, Rijnsweerd en Bernadottelaan zijn minder kosten gemaakt, waardoor er minder subsidie is ontvangen. De uitgaven en baten vallen in 2024 (kasritme). | I | -484 | ||
De baten zijn lager omdat de begrote subsidie voor de Moldaudreef niet is ontvangen. Het project is niet binnen de gesteld termijn afgerond. | I | -301 | ||
Overige baten | 0 | |||
Totaal baten | 522 |
x € 1.000 | ||||||||||||||
Lasten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | |||||||||||
1. Groei aandeel duurzame vervoersmiddelen | ||||||||||||||
04-1-1 Groei aandeel duurzame vervoersmiddelen | I | -166 | ||||||||||||
04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger | ||||||||||||||
Vertragingen en versnellingen in de uitvoering van projecten zorgt per saldo voor lagere lasten dan begroot. | I | 265 | ||||||||||||
Hogere lasten door niet begrote afschrijvingskosten. Deze worden gedekt door een overeenkomstige onttrekking uit de vaste activa reserve. | I | -225 | ||||||||||||
De in 2023 toegekende en niet begrote nacalculatie en voor loon- en prijscompensatie. Het niet bestede deel voegen we toe aan het 'investeringsbudget bereikbaarheid' zodat het beschikbaar blijft voor prijsstijgingen op langlopende projecten en toekomstige investeringen. | I | 1.056 | ||||||||||||
04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer | ||||||||||||||
Lagere lasten door onder andere lagere licentiekosten. Daarnaast is de evaluatie van het taxibeleid en bijbehorende proeven met nog een jaar uitgesteld. | I | 217 | ||||||||||||
De lasten zijn lager bij het project Europalaan Zuid. We werken verder aan het ontwerp in 2024. Het verschil in uitgaven betreft kasritme. | I | 180 | ||||||||||||
De lasten zijn lager bij OV-doorstroming, doordat er alleen onderzoek is gedaan voor “t Goyplein. De uitvoering en uitgaven zijn volgend jaar (kasritme). | I | 379 | ||||||||||||
04-1-1-3 Uitvoeringsmaatregel doorgaande autoverkeer | ||||||||||||||
In verschillende samenwerkingsprogramma’s met het Rijk en Metropool Regio Utrecht (MRU) zijn hogere lasten dan begroot. Dit loopt samen met hogere baten. | I | -313 | ||||||||||||
De in 2023 toegekende en niet begrote nacalculatie voor loon- en prijscompensatie (zie toelichting bij fiets en voetganger) | I | 201 | ||||||||||||
Niet begrote interne verrekeningen voor het project Westelijke stadsboulevard. | I | 1.555 | ||||||||||||
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | ||||||||||||||
In samenwerking met de overige G4 steden zijn kosten gemaakt voor opstellen, actualiseren en uitvoeren van de Regionale Aanpak Luchtkwaliteit. | I | -706 | ||||||||||||
De lasten zijn hoger uitgevallen door eenmalige overnamekosten van netaansluitingen binnen één van de laadinfraconcessies. | I | -442 | ||||||||||||
04-1-1-5 Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | I | 301 | ||||||||||||
Overige lasten | 411 | |||||||||||||
2. Mobiliteits -en parkeergedrag beïnvloeden | ||||||||||||||
04-1-2-1 Uitvoeren maatregelen fietsparkeren | ||||||||||||||
De overschrijding wordt grotendeels veroorzaakt door de hogere eigenaarslasten van de stationstallingen CS. | I | -427 | ||||||||||||
De kosten voor dagelijks onderhoud en servicekosten stationsstallingen CS zijn lager dan begroot. | I | 161 | ||||||||||||
04-1-2-2 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | I | -237 | ||||||||||||
04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersmanagement | ||||||||||||||
De technische uitwerking van het project Slimme Kruisingen bleef complexer hierdoor zijn de werkzaamheden tijdelijk onderbroken (zie toelichting baten). | I | 582 | ||||||||||||
De gemeentelijke bijdrage aan het project Korte Termijn Aanpak in samenwerking met de Provincie Utrecht (Goed op Weg) is lager dan begroot omdat de uitvoering van enkele geplande werkzaamheden doorschuift naar 2024. | I | 600 | ||||||||||||
Het project VRI Meldpunt is in 2023 succesvol afgerond, de kosten waren lager dan begroot. De resterende middelen blijven voor toekomstige investeringen beschikbaar. | I | 140 | ||||||||||||
In 2023 hebben we minder kosten gerealiseerd voor verschillende projecten van Anders Reizen projecten (o.a. Smart Mobilty, DIT4tram, Deelmobiliteit en Multimodaal Verkeersmanagement). Projecten zijn grotendeels wel voorbereid. | I | 880 | ||||||||||||
De in 2023 toegekende en niet begrote nacalculatie voor loon- en prijscompensatie (zie toelichting bij Fiets en Voetganger. | 192 | |||||||||||||
Overige lasten | 240 | |||||||||||||
3.Daling aantal verkeersslachtoffers | ||||||||||||||
04-1-3-1 Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad | I | 217 | ||||||||||||
Overige lasten | 0 | |||||||||||||
Totaal lasten | 5.061 |
x € 1.000 | |||||||
Mutatie reserve | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | ||||
Onttrekking | |||||||
04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger | |||||||
Een niet begrote onttrekking aan de materiële vaste activareserve in verband met hogere afschrijvingslasten. | I | 214 | |||||
De onderschrijding op de lasten van de projecten fiets en voetganger, de niet begrote nacalculatie voor de loon- en prijsindex en de lagere dotatie aan de vaste activa reserve zorgen voor een lagere onttrekking aan de reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid. | I | -2.159 | |||||
04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer | |||||||
Vertraging in de uitvoering van de projecten OV, zorgen voor een lagere onttrekking aan de reserve meerjarige investeringen bereikbaarheid. | I | -369 | |||||
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | I | -314 | |||||
04-1-2-1 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | I | 1.144 | |||||
04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersmanagement | I | -2.099 | |||||
04-1-3-1 Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad | I | 496 | |||||
Overige toevoegingen reserves | 150 | ||||||
Storting | |||||||
04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger | I | 891 | |||||
04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer | I | -384 | |||||
04-1-1-3 Uitvoeringsmaatregel doorgaande autoverkeer | I | 1.098 | |||||
De vertraging van het project Socrateslaan, de niet begrote nacalculatie voor de loon- en prijsindex en de lagere storting in de vaste activa reserve zorgen voor een hogere storting in de Meerjarige investeringen Bereikbaarheid | I | -2.861 | |||||
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | I | -373 | |||||
04-1-2-1 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | I | -872 | |||||
Overige toevoegingen reserves | 443 | ||||||
Totaal mutatie reserves | -4.995 |