Wat heeft dat gekost?
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2022 | Nominale | Actuele | Realisatie 2023 | Verschil | Actuele begroting 2024 | |
Baten | 4.149 | 3.167 | 1.363 | 12.219 | 9.255 | -2.965 | 10.321 | |
Lasten | 19.949 | 18.279 | 19.865 | 31.656 | 29.084 | 2.572 | 34.468 | |
Saldo baten en lasten | -15.800 | -15.112 | -18.503 | -19.437 | -19.830 | -393 | -24.147 | |
Mutaties reserves | ||||||||
Toevoeging reserves | 141 | 141 | 141 | 4.111 | 4.111 | 0 | 141 | |
Onttrekking reserves | 695 | 735 | 710 | 657 | 657 | 0 | 710 | |
Totaal | -15.247 | -14.518 | -17.934 | -22.891 | -23.284 | -393 | -23.578 |
Toelichting
In de jaarstukken 2023 geven we een toelichting op verschillen ten opzichte van de actuele begroting 2023, indien deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van de baten of lasten van de doelstelling. Kleinere verschillen worden toegelicht als ze politiek relevant zijn.
x € 1.000 | |||||
Baten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | ||
1. Energieverbruik gebouwde omgeving daalt | |||||
Voor de Specifieke Uitkering Energiearmoede, Nationaal Isolatieprogramma, CDOKE en de provinciale subsidie voor isolatievouchters zijn minder middelen besteed, zie toelichting lasten. | I | -2.937 | |||
Het herstel van een foutieve verantwoording van de BTW op de specifieke uitkering Energiearmoede heeft eenmalig geleid tot lagere baten vanuit de specifieke uitkeringen van het rijk. Hierdoor zijn de hiermee samenhangede kosten onbedoeld ten laste van het resultaat op gemeentelijke middelen gekomen. | I | -267 | |||
Vanuit Europa zijn EFRO middelen ontvangen voor de uitgifte van energievouchers voor klein MKB die nog niet waren begroot. | I | 244 | |||
Overige baten | -41 | ||||
2. Gezonde stillere en veilige leefomgeving | |||||
Hogere baten en lasten op de Europese subsidieprojecten | I | 138 | |||
Overige baten | 32 | ||||
3. Schone bodem en regie op de ondergrond | |||||
Voor verschillende opgaven/projecten (waaronder lood, PFAS, niet genormeerde stoffen) is de uitvoering doorgeschoven naar 2024. Hierdoor zijn er minder rijksmiddelen uit de specifieke uitkering besteed. | I | -271 | |||
Vanuit het Rijk zijn middelen ontvangen voor verschillende projecten binnen het gebiedsplan, waaronder de bodemsanering van het BEFU-terrein. Hierdoor zijn zowel de baten als de lasten hoger. | I | 1.562 | |||
Voor verschillende Griftpark projecten (waaronder de teerpompen en BestParc) heeft de onderzoeksperiode langer geduurd dan was ingeschat. Hierdoor verschuift de uitvoeringskant van deze projecten naar 2024. Voor BestParc heeft het Rijk toestemming gegeven om de subsidiebaten ook nog in 2024 te gebruiken. | I | -1.322 | |||
De voorbereidingen voor de depotkeuring Nedereindseplas hebben langer geduurd dan ingeschat, ook zijn de kosten voor nazorg lager uitgevallen. Hierdoor zijn er minder rijksmiddelen uit de specifieke uitkering besteed. | -102 | ||||
Overige baten | |||||
Totaal baten | -2.965 |
x € 1.000 | |||||
Lasten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | ||
1. Energieverbruik gebouwde omgeving daalt | |||||
Voor de Specifieke Uitkering Energiearmoede, Nationaal Isolatieprogramma zijn minder middelen besteed doordat er beperkt subsidies zijn verleend aan woningcorporaties die isolatiemaatregelen koppelen aan de onderhoudsplanning. Ook zijn minder subsidies verstrekt aan particulieren onder de witgoedregeling. Vanwege een faillissement van de uitvoerende partij moesten er nieuwe afspraken gemaakt worden. | I | 1.800 | |||
Vanuit de incidentele rijksmiddelen voor de uitvoeringskosten Klimaatakkoord (CDOKE) zijn enkele activiteiten pas later in het jaar opgestart, doordat het aantrekken van personeel in de huidige arbeidsmarkt meer tijd kost. | I | 873 | |||
Vanuit de provinciale middelen zijn er minder isolatievouchers verstrekt. Niet alle woningen bleken geschikt voor de aangeboden maatregelen en een deel van de maatregelen kon niet meer in 2023 worden uitgevoerd vanwege de natuurkalender. | I | 341 | |||
Vanuit EFRO middelen zijn kosten gemaakt voor het verstrekken van energievouchers, zie toelichting baten | I | -244 | |||
Overige lasten | -36 | ||||
2. Gezonde stillere en veilige leefomgeving | |||||
Op de onderdelen Milieu, Lucht en Geluid, Klimaatadaptatie en Circulair zijn er meer kosten gemaakt voor beleidsuitwerking en advisering aan de gebiedsopgaven. Ook heeft de materiaalstroomanalyse van de stad uitgevoerd voor de visie Circulair geleid tot hogere kosten. | I | -305 | |||
Het maken van afspraken met de samenwerkingspartners voor de realisatie van twee stedelijke upcyclecentra heeft meer tijd gekost, waardoor er minder middelen zijn besteed. | I | 115 | |||
Overige lasten | -91 | ||||
3.Schone bodem en regie op de ondergrond | |||||
De lasten voor de wettelijke taken en bevoegd gezag zijn hoger dan geraamd. Dit komt onder meer doordat het opstellen van de Visie Ondergrond meer tijd vroeg dan gedacht en ook het overdragen van taken aan de RUD kost meer tijd. | I | -578 | |||
Voor het gebiedsplan zijn de lasten hoger dan oorspronkelijk begroot. Dit verschil is grotendeels te verklaren door subsidieregelingen die verkregen zijn in 2023. | I | -1.195 | |||
Voor verschillende Griftpark projecten (met name de pilot teerpompen en BestParc) zijn de lasten lager uitgevallen dan verwacht, zie toelichting baten. | I | 1.673 | |||
De kosten voor de depotkeuring en nazorg van de Nedereindseplas zijn lager uitgevallen dan verwacht, zie toelichting baten. | 215 | ||||
Overige lasten | 4 | ||||
Totaal lasten | 2.572 |