Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2023 opgenomen.
Doelstelling 1: Energieverbruik gebouwde omgeving in 2050 met 35% afgenomen t.o.v. 2020, alle mogelijkheden voor duurzame energieproductie zijn benut en energie-infrastructuur is aangepast op duurzame bronnen.
- Uitvoeren 200 energiecontroles: Er zijn 226 energiecontroles uitgevoerd. Een toelichting op deze aantallen volgt in het jaarlijkse handhavingsverslag op Toezicht en Handhaving | Gemeente Utrecht ”.
- Duurzaamheidsverslag en Voortgangsrapportage: Er wordt gerapporteerd over de stand van zaken in het Duurzaamheidsverslag en Voortgangsrapportage Energie van de stad 2023 (medio mei 2024).
Doelstelling 2: Utrecht werkt aan een gezonde, stillere en veilige leefomgeving.
- Ruimtelijke ontwikkelingen: we adviseerden over duurzaamheid, circulariteit en milieuaspecten bij ruimtelijke ontwikkelingen. Op projectniveau zijn ambities integraal afgewogen.
- Duurzaamheidsverslag: het jaarlijkse Duurzaamheidsverslag, waarin we gedetailleerd rapporteren over de stand van zaken met betrekking tot duurzaamheid, is gepubliceerd in het voorjaar.
- Utrecht Circulair: conceptueel en biobased bouwen en verbouwen is meer geïntegreerd in de planprocessen.
- Omgevingsveiligheid: we leverden input voor het register externe veiligheid, dat de risicokaart heeft vervangen. Voor de omzetting van de gegevens naar het register zijn de geregistreerde risicovolle activiteiten opnieuw beoordeeld en waar nodig aangepast.
Doelstelling 3: Een schone bodem en regie op de ondergrond dragen bij aan gezond stedelijk leven.
- Wet bodembescherming: onze bevoegd gezagtaken uit de Wet bodembescherming zijn uitgevoerd conform programma.
- Bodem- en grondwatergegevens: we zijn bezig met een automatiseringsslag met betrekking tot de ontsluiting van bodem- en grondwatergegevens.
- Landelijke ontwikkelingen bodemonderzoek: we hebben de landelijk ontwikkelingen rond nieuwe stoffen gevolgd en op gebied van PFAS proactief bodemonderzoek gedaan.
- Omgevingswet: we wisselden met diverse partners (RIVM, Provincie, GGD, HDSR) kennis uit rond nieuwe stoffen, implementatie van de Omgevingswet, en bereidden bodemonderzoek voor.
- Ondergrondmodel: het 3D model van de ondergrond is verder uitgebouwd.
- Archeologische waardenkaart: de Archeologische waardenkaart is geactualiseerd.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2023.
Doelstelling 1: Energieverbruik gebouwde omgeving in 2050 met 35% afgenomen t.o.v. 2020, alle mogelijkheden voor duurzame energieproductie zijn benut en energie-infrastructuur is aangepast op duurzame bronnen.
- Ontwikkelingen netcongestie in de regio Utrecht: opstellen van een uitvoeringsprogramma netcongestie. Vanwege de ontwikkelingen in onze regio voor netcongestie is een uitvoeringsprogramma elektriciteitsinfrastructuur en netcongestie opgesteld. Hierin is in beeld gebracht wat de impact van netcongestie op dit moment is en de oplossingen waarin de gemeente kan bijdragen in zowel de ruimtelijke ontwikkelingen voor elektriciteitsinfrastructuur en een netbewuste stad zijn (raadsbrief 18 december 2023 ).
- Aanpak energiearmoede. Vanwege de hoge gasprijzen in de winter van 2022 en 2023 is extra inzet gepleegd om bewoners en bedrijven en in onze eigen gebouwen energiebesparende maatregelen te (laten) nemen (raadsbrieven 14 februari 2023 , 19 mei 2023 en 8 november 2023 ).
Doelstelling 2: Utrecht werkt aan een gezonde, stillere en veilige leefomgeving.
- Bij ontwikkellocaties toetsten en adviseerden we op omgevingsveiligheid. Extra bescherming wordt geboden door maatregelen voor te schrijven, zoals afsluitbare mechanische ventilatie, rekening te houden met vluchtroutes en door terughoudend om te gaan met het toestaan van (te) grote groepen personen op risicovolle locaties. Geadviseerd is voor zowel kleine wijzigingen rondom het spoor als voor bijvoorbeeld het gebied Papendorp, Merwedekanaalzone en de plannen voor windturbines in Rijnenburg en Reijerscop.
- We volgden de ontwikkelingen rond de aantallen transporten met gevaarlijke stoffen over het spoor nauwgezet. Uit de realisatiecijfers van ProRail blijkt dat er nog steeds meer transporten plaatsvinden dan toegestaan volgens het Basisnet Spoor. Vanwege deze overschrijdingen (binnen de gemeente Utrecht, maar ook elders in het land) werkt het ministerie aan de herijking van het Basisnet, het zogenaamde robuust Basisnet.