Programma's

Openbare ruimte en groen

Risico's

Belangrijkste bestaande strategische risico's

Risico 1: De krappe arbeidsmarkt, beperkte beschikbaarheid van materialen en prijsstijgingen beperken onze uitvoeringskracht. Hierdoor kunnen we projecten mogelijk niet (tijdig) uitvoeren of leveren we niet de afgesproken kwaliteit bij dagelijks onderhoud en beheer.

  • Stand van zaken risico:
    • De krapte op de arbeidsmarkt en prijsstijgingen drukken, ondanks de gerealiseerde versterking, nog steeds op onze uitvoeringskracht. De beschikbaarheid van materialen is voldoende.
  • Stand van zaken maatregel:
    • Bijstellen meerjarenramingen: het was niet nodig deze bij te stellen voor dit risico; de uitvoeringskracht bij de gemeente is versterkt door het aantrekken van extra personeel. Voor kleine vergroeningsmaatregelen onderzoeken we of deze kunnen worden uitgevoerd met een raamovereenkomst, zodat hiervoor minder eigen personeel nodig is.

Risico 2: Door de stapeling van ambities zoals klimaatadaptatie, vergroening, een goed toegankelijke en beweegvriendelijke openbare ruimte en het aardgasvrij maken van de stad met een beperkte boven- en ondergrondse openbare ruimte, zetten we in op de aanpak: in één keer goed. Dit kan leiden tot langere doorlooptijd van projecten en meer risico’s tijdens de uitvoering.

  • Stand van zaken risico:
    • Dit risico bestaat nog. Het kan bovendien leiden tot hogere kosten.
  • Stand van zaken maatregel :
    • Opstellen van integrale beleidskaders met een afwegingskader: we werkten aan de Visie Ondergrond en integrale stedelijke programmering.
    • Stedelijke sturing: bij de uitwerking op integrale projecten was ook aandacht voor de programmering en de doorlooptijd van de integrale projecten.
    • Met stakeholders de scope van projecten bepalen: dit deden we aan de voorkant van het Utrechts Plan Proces, waarmee we het risico verkleinden.
    • Eenduidige methode van projectmanagement en -beheersing, inclusief risicomanagement: we hebben hierin stappen gezet.

Risico 3: De vele ontwikkel- en beheerprojecten in de stad kunnen leiden tot overlast en weerstand bij bewoners en ondernemers. Bovendien kan vertraging van het ene project leiden tot vertraging bij andere projecten. Dat kan de overlast versterken en leiden tot minder draagvlak bij inwoners en ondernemers.

  • Stand van zaken risico:
    • Dit risico is er nog.
  • Stand van zaken maatregel:
    • Stedelijke bereikbaarheid als onderdeel van integrale programmering: dit hebben we bijvoorbeeld gedaan voor Kanaleneiland en Overvecht, wat een bijdrage heeft geleverd aan het verminderen van het risico.
    • Goede communicatie met bewoners: doordat we bij de projecten duidelijk hebben aangegeven waarover participatie mogelijk is, heeft het bijgedragen aan het verminderen van het risico.

Risico 4: Verdichting en klimaatverandering hebben een intensiever gebruik van de openbare ruimte tot gevolg. Dit leidt tot snellere slijtage en er blijft meer afval achter. Dit vraagt om intensiever beheer en onderhoud en meer inzet van toezicht en handhaving. Extremer weer leidt vaker tot schade, zoals droogteschade aan wegen en meer ziektes en sterfte van planten en bomen.

  • Stand van zaken risico :
    • Dit risico is er nog, 2023 was het natste en warmste jaar sinds begin van de metingen.
  • Stand van zaken maatregel:
    • Evenwicht uitbreiding aantal woningen, groen en recreatieve ruimte: dit is onderdeel van de gebiedsontwikkeling.
    • Uitwerken omgevingsplanregels: we hebben regels voor water en riolering voorbereid om bij de eerste herziening van het omgevingsplan aan de raad voor te leggen. Met de uitwerking van regels voor doelstellingen van klimaatadaptatie zijn we gestart.
    • Vanuit de hotspotaanpak bijplaatsingen van afval bij (ondergrondse) containers hebben we de handhavingscapaciteit van toezicht en handhaving effectiever ingezet.

Risico 5: Doordat de ondergrondse containers voor iedereen toegankelijk zijn bestaat het risico dat bedrijven oneigenlijk gebruik maken van deze containers. Dit kan een negatief effect hebben op de hoeveelheid restafval.

  • Stand van zaken risico:
    • Dit is geen substantieel risico meer omdat de mogelijke aanwezigheid van bedrijfsafval in ondergrondse containers niet heeft geleid tot een hoger aanbod van restafval.
  • Stand van zaken maatregel:
    • Monitoren bedrijfsafval in restafval: we hebben dit niet gemonitord omdat de hoeveelheid restafval niet is gestegen.

Risico 6: Uitvoering van projecten van het programma wervengebied is complex door de vele stakeholders, de lange doorlooptijd van het programma en de nauwe samenhang tussen kelders, muren, bruggen, straten en gevels. Van tevoren is niet altijd duidelijk wat de conditie van muren en kelders is. Er zijn soms onduidelijke eigendomsverhoudingen en verantwoordelijkheden van beheerders. Projecten en samenwerking kunnen hierdoor stagneren en er kunnen juridische conflicten ontstaan. Het vertrouwen in de gemeente raakt dan beschadigd.

  • Stand van zaken risico:
    • Dit risico is er nog, maar is door de maatregelen wel afgenomen.
  • Stand van zaken maatregel:
    • Samenhangend en gezamenlijk werken: we werkten met Integrale Projectteams (IPM teams).
    • Invulling geven aan burenplicht : we hebben daar invulling aan gegeven.
    • Vooraf de conditie onderzoeken en ervaringen gebruiken: die hebben we gebruikt bij de voorbereiding en uitvoering.

Risico 7: Installaties en systemen voor het functioneren en beheren van de openbare ruimte lopen in toenemende mate risico het doelwit te worden van cybercriminaliteit.

  • Stand van zaken risico:
    • Dit risico bestaat nog maar is door de genomen maatregelen wel afgenomen.
  • Stand van zaken maatregel:
    • Monitoren weerbaarheid en maatregelen: er is geen rechtstreekse koppelingen meer tussen onze servers en die van een externe partij en contractpartners monitoren continue de weerbaarheid van de servers.
Deze pagina is gebouwd op 06/18/2024 10:32:04 met de export van 06/18/2024 10:16:53