*Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden in de Utrecht Monitor 2023
Doelstelling
Nul meting
Doelstelling 2022
Realisatie 2022
Doelstelling 2023
Realisatie 2023
Doelstelling 2024
1 De openbare ruimte is gezond, aantrekkelijk, robuust en toekomstbestendig voor iedereen
Potentieel onveilige objecten in de openbare ruimte worden buiten werking gesteld, zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en verblijven
40 (2008)
2
1
2
3
-
Oorsprong
Nota Onderhoud kapitaalgoederen openbare ruimte 2016-2019.
Toelichting
We willen dat de openbare ruimte beschikbaar is en veilig kan worden gebruikt. Op basis van de Nota Beheer Openbare Ruimte is een nieuwe indicator ontwikkeld voor 2024 en volgende jaren.
Bron
Stadswerken
Analyse
We hebben de doelstelling niet gehaald. Er zijn drie bruggen buiten werking gesteld. Dit waren de Roode Brug en twee voetgangersbruggen bij het Zwarte Woud. U bent geïnformeerd over de Roode Brug met een raadsbrief, De impact van het buiten werking stellen van de twee voetgangersbruggen was gering.
Waardering bewoners schone openbare ruimte
6 (1996)
-
-
6,5
6,5
-
Oorsprong
Programmabegroting 2004
Toelichting
Er is geen indicator voor 2022 en 2024, omdat de Inwonersenquête eens in de twee jaar wordt afgenomen.
Bron
Inwoners-enquête
Analyse
We hebben het doel gehaald. De waardering van bewoners is de afgelopen jaren stabiel op 6,5.
2 Het water- en rioleringssysteem is gezond, robuust en toekomstbestendig voor iedereen.
Het aantal keer per jaar dat dusdanige oppervlaktewaterkwaliteitsproblemen optreden dat directe maatregelen zijn vereist. Het gaat hier om vissterfte, stank, botulisme, blauwalg en overmatig kroos
2 (2012)
<= 5
12
<= 5
29
<=5
Oorsprong
Programma Water en Riolering Utrecht 2022-2026
Toelichting
Met het waterschap streven we naar minimaal een waterkwaliteit waarbij we urgente waterkwaliteitsproblemen, zoals vissterfte, stank, botulisme, blauwalg en overmatig kroos voorkomen.
Bron
Registratiesysteem groep Water, Riolering en Gemalen
Analyse
We hebben het doel niet gehaald. Er waren 29 urgente waterkwaliteitsproblemen, waarvan viermaal blauwalg, zeven meldingen van dode vissen (drie of meer), driemaal olie op het water, 11 meldingen van overmatig kroos en vier meldingen van stankoverlast. De zomer was zeer warm en zonnig met een hoogtepunt in juni. Ook was het van mei – half juli zeer droog. Dit zien we terug in het hoge aantal urgente waterkwaliteitsproblemen.
Het aantal geregistreerde meldingen van volledig gestremde wegen of hemelwater in panden vanuit de openbare ruimte bij externe neerslag (buien t/m 80 mm per uur)
0 (2020)
0
1
0
0
0
Oorsprong
Programma Water en Riolering Utrecht 2022-2026
Toelichting
In de Visie Klimaatadaptatie en de Visie Water en Riolering stellen we ons tot doel te voorkomen dat bij extreme buien wateroverlast optreedt in panden doordat regenwater vanuit de openbare ruimte de woning in stroomt of dat wegen gestremd raken.
Bron
Registratiesysteem groep Water, Riolering en Gemalen
Analyse
We hebben het doel gehaald. We ontvingen dit jaar 38 meldingen van wateroverlast in panden, waarvan nul door regenwater afkomstig uit de openbare ruimte of de riolering doordat het harder regende dan het rioolstelsel aankon. 16 keer werd er geen probleem aangetroffen of was het probleem al verdwenen bij aankomst van onze aannemer. In de overige gevallen was de wateroverlast het gevolg van inpandige problemen zoals lekkage en inpandige verstoppingen. Voor zover bekend hebben straten niet zo vol met regenwater gestaan dat er sprake was van gevaarlijke situaties of stremming van de wegen.
Het aantal geregistreerde meldingen van grondwateroverlast door te hoge of te lage grondwaterstanden in de openbare ruimte
7 (2012)
<5
12
<5
71
<5
Oorsprong
Programma Water en Riolering Utrecht 2022-2026
Toelichting
In de Visie Klimaatadaptatie en de Visie Water en Riolering stellen we ons tot doel dat we de overlast door te hoge of te lage grondwaterstanden in de openbare ruimte voorkomen.
Bron
Registratiesysteem groep Water, Riolering en Gemalen
Analyse
We hebben het doel niet gehaald. We ontvingen 182 meldingen over grondwateroverlast, waarvan 71 meldingen werden veroorzaakt door het onvoldoende functioneren van de ontwatering in de openbare ruimte op het moment van de melding. Het was het natste jaar sinds het begin van de metingen van het KNMI in 1901. Het aantal grondwateroverlastmeldingen is als gevolg van de grote hoeveelheid neerslag in de maanden januari, oktober, november en december vele malen hoger dan voorgaande jaren. Op overlastlocaties in de Cremerstraat, Transwijk en Hoograven zijn extra meetpunten geplaatst om de ontwatering van de openbare ruimte verder te onderzoeken.
3 Extra groen
% inwoners dat tevreden is over groen in hun directe omgeving / 'tevredenheid met groen dichtbij'
66% (2010)
70%
70%
68%
70%
Oorsprong
Groenstructuurplan 2007 en Actualisatie Groenstructuurplan 2017-2030
Toelichting
Vanaf 2019 gebruiken we deze nieuwe indicator voor Gezonde verstedelijking om de effecten van ons beleid te kunnen meten, namelijk ‘Tevredenheid groen dichtbij’. In de RSU 2040 is dit gelijkwaardigheidsbeginsel ook uitgangspunt geworden.
Bron
Inwoners-enquête
Analyse
We zien dat de tevredenheid met groen in de buurt gelijk blijft. We maken daaruit op dat de voorzieningen goed benut en gewaardeerd zijn en zien het als een aansporing om hierin meer te realiseren gezien de groeiende stad.
% van de respondenten dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met het park in de buurt.
72% (2010)
73%
73%
72%
73%
Oorsprong
Groenstructuurplan 2007 en Actualisatie Groenstructuurplan 2017-2030
Toelichting
Vanaf 2019 gebruiken we deze nieuwe indicator voor Gezonde verstedelijking om de effecten van ons beleid te kunnen meten, namelijk ‘Tevredenheid groen dichtbij’. In de RSU 2040 is dit gelijkwaardigheidsbeginsel ook uitgangspunt geworden.
Bron
Inwoners-enquête
Analyse
Bij de tevredenheid met de grotere parken zien we dat er een lichte daling is in de waardering. We zien dit als een aandachtspunt om blijvend te investeren in grotere parken en aaneengesloten groengebieden, gezien de groei van de stad.
De hoeveelheid (m2) openbaar groen en water per huishouden in de stad
2018 (105)
105
103
105
100
Oorsprong
Onbekend
Toelichting
Deze indicator is toegevoegd om inzicht te krijgen in de verhouding openbaar groen en water in relatie tot de groei van de stad.
Bron
CBS en Beheersysteem van de Stadsbedrijven gemeente Utrecht
Analyse
De belangrijkste reden van de daling van 103 naar 100 m2 per huishouden is de stijging van het aantal huishoudens in Utrecht met wel 3% in het afgelopen jaar (7% in Leidsche Rijn en 4% in Vleuten-De Meern), terwijl het groen niet toegenomen is. Daarnaast zijn er afgelopen jaar een aantal grote woningbouwprojecten opgeleverd, de inrichting van de openbare ruimte loopt daar altijd op achter. Daaropvolgend gaat er tijd overheen voor het groen in het beheersysteem van stadsbedrijven terecht komt
De hoeveelheid (m2) openbaar groen en water per huishouden rondom de stad
2018 (42)
42
42
42
32
Oorsprong
Voorjaarsnota 2018
Toelichting
Om de hoeveelheid groen rondom de stad (recreatiegebieden) per huishouden gelijk te houden met stedelijke ontwikkeling.
Bron
Utrecht Monitor
Analyse
Dit getal is dit jaar gecorrigeerd voor de toename van het aantal huishoudens in Utrecht. Er zijn, na het stoppen in 2011 van het Rijksprogramma om in aansluiting op de Vinex-woningbouw extra mogelijkheden voor recreatie om de Stad te realiseren, weinig extra hectares en verbindingen gerealiseerd, maar ook geen hectares verminderd. Tegelijkertijd neemt het aantal huishoudens in Utrecht wel flink toe. Inmiddels is het provinciale programma Groen Groeit Mee (GGM) van start gegaan. Het doel van dit programma is om groen evenwichtig mee te laten groeien met andere ruimtelijke ontwikkelingen. Bij het opstarten van een programma (vergelijkbaar met de aanpak van een gebiedsopgave onder een landinrichtingsplan) wordt er ten minste de eerst 5 jaar veel tijd gestoken in het opzetten van samenwerkingsvormen en gedragen plannen. Waarbij grotere gebiedsopgaven een looptijd hebben van ca. 15 jaar voor realisatie van het totaalplan. Daarbij is de bekostiging van deze plannen ook nog nader te verkennen, want er is op dit moment geen geld van het Rijk gelabeld voor groen in en om de stad. Gegeven het groeiend maatschappelijk besef dat voldoende groen en natuur een basisvoorziening is, zien de regio’s en de provincie mogelijkheden om de kosten voor groen beter te positioneren in de financiën van de verschillende overheden. Daarnaast zijn er mogelijk GGM-doelen die via andere programma’s gerealiseerd kunnen worden, zoals voor mobiliteit, UPLG.
Aantal dieren waar eigenaren afstand van doen bij een asiel of opvang /totaal aantal geregistreerde zwerfdieren (honden, katten, knaagdieren)
0,2 (2019)
0,2
0,2
0,2
0,2
Oorsprong
Onbekend
Toelichting
-
Bron
Cijfers Dierenambulance en asielen Utrecht
Analyse
We krijgen inzicht in het welzijn van huisdieren waar afstand van wordt gedaan, door het aantal dieren waar eigenaren afstand van doen te delen door het totaal aantal zwerfdieren dat door de asielen en dierenambulances wordt geregistreerd. Dit betekent dat van 20% van de binnengekomen dieren afstand is gedaan en 80% als zwerfdier binnenkomt. De gemeente heeft als wettelijke taak om dieren met een kennelijke eigenaar minimaal twee weken te verzorgen en te bewaren. Een zwerfdier is een dier met kennelijke eigenaar, waarvan de eigenaar niet kan worden achterhaald. Dierenwelzijn is beter geborgd als huisdieren (bij afstand doen door hun eigenaren) rechtstreeks naar een dierenasiel/dierenopvang binnen de gemeente Utrecht gebracht worden. Dit is beter dan het op straat achterlaten van dieren. Hoe hoger het getal, hoe beter het resultaat. Dit jaar zijn er minder zwerfdieren binnen gebracht, wat zorgt voor een relatief hogere verhouding aan afstandsdieren.
Aantal evenementen waarbij dieren worden ingezet die daarvoor uit hun natuurlijke leefomgeving worden gehaald of in hun natuurlijke gedrag worden verstoord
-
0
7
0
4
0
Oorsprong
Actualisatie dierenwelzijnsbeleid december 2019
Toelichting
Middels deze prestatie-indicator evalueren wij bij hoeveel evenementen er dieren op een storende manier worden ingezet. De streefwaarde is 0.
Bron
Gemeente Utrecht
Analyse
Met organisatoren van evenementen gaan we actief in gesprek wanneer zij voornemens zijn dieren in te zetten. In 2023 zijn minder evenementen geweest dan in 2022. Een evenement was een Sinterklaasintocht waar een paard is ingezet. Bij de andere evenementen (Lichtjestocht Utrecht, Diergeneeskunde Outdoor Evenement, Elfia) blijven we in gesprek over de noodzaak om dieren in te zetten en blijven we aandacht vragen voor dierenwelzijn.
4 Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen, aantoonbaar ingezet als grondstof en afvalscheiding wordt positief gestimuleerd
Gemiddeld rapportcijfer voor inzameling van afval
6,5 (2019)
-
-
7,0
6,3
-
Oorsprong
Grondstoffennota, paragraaf 7.1
Toelichting
Er is geen indicator voor 2022 en 2024, omdat de Inwonersenquête eens in de twee jaar wordt afgenomen.
Bron
Inwoners-enquête
Analyse
We kunnen deze daling aan de hand van onze eigen analyses op dit moment onvoldoende verklaren. Uit onderliggende data lijkt er een verband te zijn tussen de daling van het algemene waarderingscijfer en het percentage bewoners dat aangeeft vaak last te hebben van afval en rommel op straat. Tegelijkertijd zien we zien dat we meer afval uit de openbare ruimte ophalen, terwijl we minder afval gescheiden en ongescheiden inzamelen met dezelfde inzet als de jaren daarvoor. Daarnaast is de inzet op handhaving verhoogd en hebben we meer boetes uitgedeeld voor bijgeplaatst afval. De waardering van de openbare ruimte door inwoners is ook niet significant gewijzigd. Een betere duiding van de waardering van de afvalinzameling door inwoners is gewenst. Daarom breiden we het inwoneronderzoek in 2025 met een aantal deelvragen uit.
Restafval/inwoner (kg)
219 (2019)
208
200
203
202
197
Oorsprong
Grondstoffennota 2020 paragraaf 7.1 en 7.4.
Toelichting
De indicator zegt iets over het succes van de maatregelen. Het betreft de hoeveelheid restafval wat overblijft na nascheiding van plastic, blik en pak.
Bron
Weeggegevens
Analyse
We hebben het doel gehaald. De hoeveelheid fijn huishoudelijk restafval, wat we voornamelijk via de ondergrondse containers inzamelen, is gedaald ten opzicht van 2022. Wel is de hoeveelheid ingezamelde ongescheiden grof huishoudelijk afval toegenomen.
Deze pagina is gebouwd op 06/18/2024 10:32:04 met de export van 06/18/2024 10:16:53