Wat heeft dat gekost?
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2022 | Nominale | Actuele | Realisatie 2023 | Verschil | Actuele begroting 2024 | |
Baten | 119.573 | 117.704 | 121.721 | 125.073 | 125.317 | 243 | 133.640 | |
Lasten | 189.364 | 186.982 | 191.417 | 205.913 | 210.069 | -4.156 | 214.945 | |
Saldo baten en lasten | -69.791 | -69.278 | -69.697 | -80.840 | -84.752 | -3.912 | -81.305 | |
Mutaties reserves | ||||||||
Toevoeging reserves | 1.894 | 1.894 | 0 | 0 | 2.348 | 2.348 | 0 | |
Onttrekking reserves | 4.986 | 6.093 | 3 | 6.324 | 8.497 | 2.173 | 3 | |
Totaal | -66.699 | -65.079 | -69.694 | -74.516 | -78.603 | -4.087 | -81.302 |
Toelichting
In de jaarstukken 2023 geven we een toelichting op verschillen ten opzichte van de actuele begroting 2023, indien deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van de baten of lasten van de doelstelling. Kleinere verschillen worden toegelicht als ze politiek relevant zijn.
x € 1.000 | |||||
Baten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | ||
1. Openbare ruimte is gezond, aantrekkelijk | |||||
Dagelijks onderhoud schoon: de invoering van de prullenbakken vergoeding per 2023 ter vervanging van de zwerfafvalvergoeding leidt tot hogere baten (en hogere lasten). | S | 271 | |||
Dagelijks onderhoud groen: hogere baten uit verrekeningen van "evenementenstroom" (en hogere lasten). | I | 133 | |||
De baten voor werkzaamheden aan de ondergrondse infrastructuur zijn in 2023 hoger dan begroot door een groter aantal aanvragen. | I | 1.315 | |||
De hoogte van het ontvangen bedrag voor schadevergoedingen openbare verlichting, verkeersregelinstallaties en verkeersmeubilair is lager dan begroot. | I | -360 | |||
Lagere baten door minder legesopbrengsten met name voor kabels & leidingen, evenementen en standplaatsen. | I | -841 | |||
Lagere reclameopbrengsten en huuropbrengsten standplaatsen en evenementen. | I | -492 | |||
Overige baten | I | -391 | |||
2. Water- en rioleringssysteem is gezond | |||||
Hogere baten in verband met een voordeel op rioolheffing oude jaren. Een lopend bezwaar is in eerdere jaren niet meegenomen als bate, maar is in 2023 afgewikkeld en op dat moment wel opgenomen als bate. | I | 396 | |||
Overige baten | I | -30 | |||
3. Extra groen | |||||
Voor de Groene Ommetjes in de stad zijn er inkomsten ontvangen vanuit het Rijk voor het uitvoeren van Klimaatmaatregelen. Daarnaast zijn er diverse bijdragen ontvangen vanuit de provincie en het ondernemersfonds. | I | 225 | |||
Voor de vergroening van Overvecht en Rivierenwijk is er subsidie ontvangen vanuit de provincie voor de straten Okapidreef en het Amerhof. | I | 81 | |||
Overige baten | I | 34 | |||
4. Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen | |||||
De inkomsten afvalstoffenheffing dalen door het achterblijven van de groei van het aantal huishoudens. | S | -937 | |||
De opbrengsten bedrijfsafval stijgen door de toename van het aantal klantencontracten. | S | 485 | |||
Toename van de opbrengsten vanuit het afval door de gunstige prijsontwikkeling van metalen en oud ijzer. | S | 377 | |||
Overige baten | I | -24 | |||
Totaal baten | 243 |
x € 1.000 | ||||||
Lasten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | |||
1. Openbare ruimte is gezond, aantrekkelijk | ||||||
D agelijks onderhoud verhardingen: het gebrek aan uitvoeringscapaciteit bij aannemers heeft tot lagere lasten geleid. | I | 180 | ||||
D agelijks onderhoud schoon: de invoering van de prullenbakkenvergoeding leidt tot hogere lasten (en hogere baten). | S | -271 | ||||
Dagelijks onderhoud groen: hogere lasten "evenementenstroom". Is verrekend met de gebruikers (zie hogere baten). | I | -133 | ||||
D agelijks onderhoud groen: door gebrek aan uitvoeringscapaciteit aannemers + stagnatie werkzaamheden als gevolg van extreem nat najaar zijn er minder kosten gemaakt. | I | 307 | ||||
Voor het stedelijk beheer van de openbare ruimte op het gebied van infrastructuur zijn de lasten hoger: hoofdzakelijk als gevolg van het extra inzetten op het dagelijks onderhoud van wegen, het wegwerken van in het verleden opgelopen achterstanden bij civiele constructies, een storing van de Roode Brug en hogere lasten in het verbruik van de openbare verlichting. | I | -1.066 | ||||
Voor het stedelijk beheer van groen zijn de lasten hoger: hoofdzakelijk als gevolg van extra inspecties en het verder wegwerken van achterstanden in het onderhoud van bomen en extra onderhoud aan speelplaatsen. | I | -1.255 | ||||
Zoals in de Tweede bestuursrapportage 2023 is gemeld, is in de jaarrekening 2022 een voorziening opgenomen van 0,629 miljoen euro voor een rechtszaak bij de reclamecontracten. Dit bedrag bleek achteraf na een rechterlijke uitspraak onvoldoende te zijn. | I | -503 | ||||
Overige lasten | I | 1.191 | ||||
2. Water- en rioleringssysteem is gezond | ||||||
De afwijking op de lasten voor het beheer van het water- en rioleringssysteem ontstaat door minder uitgaven ten behoeve van subsidieregelingen, onderzoeken en lagere lasten persleidingen. Hier staat tegenover hogere kosten nutsvoorzieningen en een nadeel als gevolg van een lagere indexering ten opzichte van de gemeentelijke uitgangspunten. | S | -504 | ||||
Overige lasten | I | -14 | ||||
3. Extra groen | ||||||
Hogere lasten op diverse projecten die bijdragen aan de vergroening van straten in de stad. | I | -375 | ||||
Op de projecten Vergroenen Overvecht en de Groene Ommetjes worden de bijdragen vanuit het initiatievenfonds, de woningbouwimpuls en waterprogramma pas in 2024 verrekend. | I | -397 | ||||
Overige lasten | I | -31 | ||||
4. Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen | ||||||
Meer kwijtscheldingen op afvalstoffenheffing door de verruiming van de inkomensnormering. | S | -810 | ||||
In relatie met de stijging van de opbrengsten bedrijfsafval stijgen ook de lasten evenredig. | S | -445 | ||||
De afname van de kosten van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval. | S | 312 | ||||
Overige lasten | I | -342 | ||||
Totaal lasten | -4.156 |
x € 1.000 | ||||||
Mutatie reserve | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | |||
Onttrekking | ||||||
Hogere lasten Essentaksterfte zijn onttrokken aan de systeemreserve Essentaksterfte. | I | 281 | ||||
Hogere uitvoeringskosten op de projecten in het Meerjaren Groenprogramma hebben geleid tot een hogere onttrekking uit de egalisatiereserve. | I | 138 | ||||
Nadeel saldo baten en lasten Afvalstoffenheffing is onttrokken aan de systeemreserve Ophaaldienst. Nadeel als gevolg van achterblijven groei aantal huishoudens en door meer kwijtscheldingen. | I | 1.747 | ||||
Overige ontrekkingen reserves | 7 | |||||
Storting | ||||||
Voordeel saldo baten en lasten Rioolheffing is toegevoegd aan de systeemreserve Egalisatiefonds Rioleringen. | I | -1.650 | ||||
Voordeel saldo baten en lasten Afvalstoffenheffing is toegevoegd aan de systeemreserve Ophaaldienst. | I | -690 | ||||
Overige toevoegingen reserves | -8 | |||||
Totaal mutatie reserves | -175 |