Programma's

Ondersteuning op maat

Jeugd

Data over bereik, beschikbaarheid en kwaliteit laten ontwikkelingen zien en geven handvatten om onze schaarse middelen effectiever in te zetten en tijdig bij te sturen.

Bereik
Onderstaande grafieken tonen het aantal jeugdigen en gezinnen dat de afgelopen jaren instroomde en uitstroomde en in zorg was. Onze partners zetten zich in om de jeugdigen en gezinnen te bereiken die daadwerkelijk hulp en ondersteuning nodig hebben. We zijn ons ervan bewust dat dit niet in onderstaande grafieken staat. Samen met onze partners duiden we daarom deze data samen met kwalitatieve informatie. De grafieken zijn voorzien van een korte toelichting.

Basishulp buurtteams jeugd en gezin en ambulante specialistische jeugdhulp KOOS en Spoor030




Omschrijving:

  • De 1e grafiek toont per dag in 2019-2023 het aantal jongeren/gezinnen dat hulp en ondersteuning van de buurtteams jeugd en gezin kreeg en het aantal jeugdigen dat ambulante specialistische jeugdhulp van KOOS of Spoor030 kreeg.
  • De 2e grafiek laat zien hoeveel jongeren/gezinnen per jaar in 2019-2023 in- en uitstroomden bij de buurtteams en hoeveel jeugdigen in 2019-2023 in- en uitstroomden bij ambulante specialistische jeugdhulp van KOOS of Spoor030. De schaal is per grafiek gebaseerd op het aantal jeugdigen/gezinnen in de betreffende zorgvorm en verschilt dus per grafiek.

Duiding:

  • Het aantal gezinnen in begeleiding bij de buurtteams jeugd en gezin is in 2023 gedaald. De instroom is in 2023 lager dan voorgaande jaren, de uitstroom was in 2023 hoger dan de instroom. Vragen zijn sneller op de goede plek belegd door een betere triage. Daarnaast is een deel te verklaren door een terugloop in formatie, hoger langdurig verzuim, toename van openstaande vacatures en de tijd die nodig is om nieuwe gezinswerkers volledig inzetbaar te hebben.  
  • Het aantal jeugdigen met ambulante specialistische jeugdhulp is van medio 2023 t/m Q4 2023 stabiel. In 2023 is de uitstroom iets hoger dan de instroom, de instroom was minder dan voorgaande jaren, wat duidt op een langere trajectduur in 2023.
  • Vergeleken met andere gemeenten zijn er in Utrecht relatief minder jeugdigen die ambulante specialistische jeugdhulp krijgen en worden meer Utrechtse gezinnen geholpen door de buurtteams. Hierbij speelt mee dat in een deel van de andere gemeenten buurtteams geen of nauwelijks zelf jeugdhulp bieden en vooral de toegang tot jeugdhulp zijn.

Pleegzorg, gezinsgericht en niet-gezinsgericht logeren en wonen, Yeph


Omschrijving:

  • De 1e grafiek toont per dag in 2019-2023 het aantal jeugdigen dat in zorg was bij Yeph, of in pleegzorg, gezinsgericht logeren & wonen of niet-gezinsgericht logeren & wonen verbleef.
  • In de 2e grafiek staat het aantal jeugdigen dat per jaar in 2019-2023 in- en uitstroomde bij Yeph of in pleegzorg, gezinsgericht logeren & wonen of niet-gezinsgericht logeren & wonen verbleef. De schaal is per grafiek gebaseerd op het aantal jeugdigen in de betreffende zorgvorm en verschilt dus per grafiek.

Duiding:

  • In vergelijking met het aantal jeugdigen in zorg bij de buurtteams en ambulante specialistische jeugdhulp zijn de aantallen in deze grafieken relatief klein. Dit maakt dat de stijging/daling van de staven soms zijn gebaseerd op een relatief klein aantal jeugdigen.
  • In 2022 zijn hoge instroomcijfers te zien. Dit is een administratieve wijziging als gevolg van het woonplaatsbeginsel.
  • Bij Yeph zien we dat de uitstroom achterblijft op de instroom. Dit is een effect van de wijziging van het woonplaatsbeginsel: het betreft jeugdigen die voor 2022 niet onder de verantwoordelijkheid van gemeente Utrecht vielen en die naar verwachting lang in zorg blijven. Door de lange trajecten zien we dat het aantal verblijfsdagen toeneemt (10.884 in 2023 en 8.917 in 2022). We zien geen aanleiding om te veronderstellen dat de transformatie stokt en verwachten dat het effect van de wijziging van het woonplaatsbeginsel richting 2026 stabiliseert.
  • De daling van het aantal jeugdigen in pleegzorg heeft in 2023 doorgezet.
  • Het aantal jeugdigen in niet-gezinsgericht logeren en wonen is 2023 gedaald, het aantal jeugdigen in gezinsgericht logeren en wonen is stabiel gebleven.

Beschikbaarheid

Toelichting:

  • Deze grafiek laat het aantal wachtenden per kwartaal in 2022 en 2023 bij buurtteams jeugd en gezin, KOOS Utrecht en Spoor030 zien. Dit zijn de jeugdigen en gezinnen die nog geen (specialistische) jeugdhulp krijgen.
  • KOOS, Spoor030 en buurtteams bekeken samen met jeugdigen en gezinnen die wachtten of (tijdelijk) andere hulp (zoals buurtteams, sociale basis, eHealth) ingezet kon worden om de situatie deels te verlichten.
  • Buurtteam jeugd en gezin, KOOS en Spoor030 pakten spoedeisende vragen (zoals veilig thuis-meldingen, ernstige somberheid, eetstoornissen, schooluitval, suïcidaliteit, jonge kind) altijd direct op.
  • Aantal wachtenden bij de buurtteams is gestegen in 2023. Dit is vooral veroorzaakt door een scherpere wijze van registeren en ook door een terugloop in formatie, toename van vacatures en en de tijd die nodig is om nieuwe gezinswerkers volledig inzetbaar te hebben.  
  • Ook bij KOOS en Spoor030 is een toename in het aantal wachtenden te zien. Dit komt onder ander doordat er minder in- en uitstroom van cliënten mogelijk was en dat komt weer voort uit meer intensieve zorg voor de huidige cliënten.

Bij de prestatiedoelstellingen is te lezen wat de buurtteams, KOOS en Spoor030 samen met andere partners deden om tijdig passende ondersteuning en hulp te bieden.

Kwaliteit

  • Over 2023 zijn er bij buurtteam jeugd en gezin 480 vragenlijsten ingevuld. In verband met het verkleinen van het risico op herleidbaarheid, is er een grens van minimaal 10 ingevulde enquêtes nodig, per vragenlijst en locatie, om resultaten te tonen. Hierdoor zijn er nu 349 vragenlijsten inzichtelijk. Dit is een relatief klein aantal van de gezinnen die hulp krijgt.
  • De figuur toont een optelsom van verschillende stellingen onder de noemers ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’.
  • Op alle drie de onderdelen zien we een overwegend positief beeld. Meer respondenten antwoorden neutraal op vragen die gaan over het effect en de toegankelijkheid van de verkregen hulp of ondersteuning. Ten opzichte van 2022 lijken er geen grote veranderingen te zijn in de resultaten.
  • Ruim 220 respondenten hebben aangegeven wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan.

  • Over 2023 zijn er voor Jeugd – aanvullende zorg verspreid over 2 aanbieders 111 vragenlijsten ingevuld. In verband met het verkleinen van het risico op herleidbaarheid, is er een grens van minimaal 10 ingevulde enquêtes nodig, per vragenlijst en locatie, om resultaten te tonen. Hierdoor zijn er nu 60 vragenlijsten inzichtelijk. Dit is een relatief klein aantal van de jeugdigen die zorg krijgt.
  • De figuur toont een optelsom van verschillende stellingen onder de noemers ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’.
  • Op het onderdeel ervaren kwaliteit is een overwegend positief beeld te zien. Op de onderdelen ervaren toegankelijkheid en effect is het beeld iets wisselender: de meerderheid is positief, een groter aandeel respondenten geeft ‘neutraal’ aan. Dit kan komen doordat er op verschillende momenten is uitgevraagd, variërend van vlak na aanvang van de zorg tot na afsluiting van zorg. Ook is het aandeel dat het ‘(helemaal) niet eens’ is met de stellingen hoger bij ervaren toegankelijkheid en effect dan kwaliteit. Ten opzichte van 2022 is het aandeel ‘(helemaal) niet eens’ toegenomen op alle drie de onderdelen.
  • Ruim 50 respondenten hebben aangegeven wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan.

Wmo
Bereik

Onderstaande grafieken en tabellen tonen het aantal inwoners dat gebruikmaakt van de verschillende vormen van zorg en ondersteuning. De cijfers zijn voorzien van een korte omschrijving en duiding.

Basiszorg door Buurtteam Sociaal

2021

2022

2023

Aantal unieke klanten op basis van lopende casussen

11.289

10.953

10.351

Aantal lopende casussen

11.654

12.213

11.939

Aantal nieuw gestarte casussen

5.457

6.325

7.068

Omschrijving:

  • In 2023 zien wij dat het aantal unieke klanten op jaarbasis iets is afgenomen ten opzichte van 2022, ook het aantal lopende casussen is iets gedaald.  

Duiding:

  • De daling op jaarbasis is het gevolg van een administratieve opschoning die begin 2023 heeft plaatsgevonden. Hierbij is getoetst bij hoeveel actieve dossiers er nog inzet was van het buurtteam naast de maatwerkvoorziening dossiers.  Waar geen actieve inzet meer was van het buurtteam is het dossier afgesloten.
  • Het is onverminderd druk bij het buurtteam, dit is te zien aan de instroom, die is met 11,7% gestegen. Deze stijging is wel minder hoog dan van 2021 naar 2022.
  • Naast de ondersteuningstrajecten werden er in 2023 ook 2.326 nieuwe aanvragen voor hulp bij het huishouden (HbH) door het buurtteam opgepakt.

Individuele begeleiding

Omschrijving:

  • Deze grafiek toont het aantal lopende casussen Individuele begeleiding tot en met 2023.

Duiding:

  • In de grafiek is de afgelopen jaren een stijging zichtbaar in de vraag naar Individuele Begeleiding. In 2023 is het gebruik van Individuele Begeleiding gestabiliseerd. De wachttijd is het afgelopen jaar ook toegenomen waardoor we kunnen stellen dat de vraag naar Individuele Begeleiding blijft stijgen.

Wmo overig ambulant maatwerk

Omschrijving:

  • Deze grafiek toont het aantal inwoners dat gebruik maakt van Arbeidsmatige activering, Dagbegeleiding of Thuisbegeleiding.

Duiding:

  • Bij Dagbegeleiding is de trend redelijk stabiel. In de grafiek is een dipje zichtbaar tijdens corona toen het gebruik daalde. De verwachting is dat de vraag zal stijgen als gevolg van de vergrijzing, deze ontwikkeling is in 2023 dit jaar nog niet zichtbaar.
  • Het gebruik van Thuisbegeleiding is stabiel gebleven in 2023. De vraag naar Thuisbegeleiding is nog wel hoog, dit is ook terug te zien in de lange wachttijd. Door personeelstekorten is het in 2023 nog onvoldoende gelukt de wachtlijsten terug te dringen
  • Arbeidsmatige activering is in 2023 redelijk stabiel gebleven. Belangrijk om te vermelden hierbij is dat een deel van de cliënten van beschermd wonen arbeidsmatige activering ontvangt vanuit hun beschermd wonen-aanbieder en dat dit ook vanuit beschermd wonen wordt gefinancierd. Deze cliënten zijn niet in deze grafiek opgenomen, omdat dit activeringsaanbod niet apart wordt geregistreerd

Hulp bij het Huishouden

Omschrijving:

  • Deze grafiek toont het aantal inwoners dat hulp bij huishouden ontvangt.

Duiding:

  • In 2023 is het aantal inwoners dat hulp bij huishouden ontvangt toegenomen, dit is te verklaren doordat meer cliënten van de wachtlijst konden instromen in de hulp bij huishouden.
  • De wachtlijsten zijn in 2023 afgenomen, maar nog niet opgelost. In gebied zuid is nog sprake van een wachtlijst en een wachttijd. In gebied noord is de wachtlijst in 2023 opgelost.
  • We verwachten dat de vraag naar hulp bij huishouden zal stijgen door de vergrijzing en doordat meer mensen langer thuis blijven wonen. Deze ontwikkeling is in 2023 nog niet zichtbaar.

Hulpmiddelen en vervoer
De omvang van de vraag naar hulpmiddelen is onveranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Wel zien we lichte verschuivingen in het soort voorzieningen waaraan behoefte is. Er is een grotere vraag naar elektrisch ondersteunde en complexe hulpmiddelen, terwijl de vraag naar eenvoudige handbewogen hulpmiddelen daalt.

Het aantal mensen dat gebruikmaakt van vervoer is iets afgenomen. Dit is ontstaan in de coronaperiode en is nog niet terug op het oude niveau.

Beschermde woonvormen

Omschrijving:

  • Deze grafiek toont het gebruik van de verschillende beschermde woonvormen. In het begin van het jaar 2021 is duidelijk in de cijfers de uitname van de Wmo naar Wlz zichtbaar.

Duiding:

  • Het afgelopen jaar zijn de cijfers grotendeels stabiel gebleven. Door een gebrek aan doorstroming op de woningmarkt stokt de ontwikkeling van Beschermd Wonen naar Beschermd thuis enigszins. Dit komt onder andere omdat het voor veel cliënten moeilijk is om passende woonruimte te vinden in de krappe woningmarkt
  • Living Lab Eerst een Thuis is in 2023 toegenomen in verband met het doorlopen (en fasering) van reeds gestarte Living Lab-woonprojecten en de start van nieuwe woonprojecten.

Beschikbaarheid

Basiszorg door Buurtteam Sociaal

Basiszorg (gemiddelde wachttijd in dagen tot eerste gesprek na aanmelding)

2020

2021

2022

2023

Buurtteam Sociaal

6,4

7,6

7,2

7,6

Omschrijving:

  • Deze tabel toont de gemiddelde wachttijd in dagen bij nieuwe aanmelding bij het Buurtteam.

Duiding:

  • De wachttijd bij het Buurtteam is iets langer dan de streefnorm van 5 dagen. Door middel van triage worden spoedeisende vragen eerder opgepakt, waardoor verergering van deze problemen wordt voorkomen. De reden hiervoor is de toename van de nieuwe vragen, een nieuwe aanmelding vraagt meer inzet dan een inwoner die al langer bekend is bij het buurtteam. Ook blijft de krapte op de arbeidsmarkt invloed hebben.

Individuele Begeleiding en overig ambulant maatwerk

Aanvullende zorg (gemiddelde wachttijd in dagen)

2020

2021

2022

2023

Arbeidsmatige activering

6

8

17

11

Dagbegeleiding

16

11

13

12

Individuele Begeleiding

30

42

54

70

Thuisbegeleiding

50

21

64

60

Omschrijving:

  • Deze tabel toont de gemiddelde wachttijd in dagen bij nieuwe aanmelding bij Arbeidsmatige activering, Dagbegeleiding, Individuele Begeleiding en Thuisbegeleiding.

Duiding:

  • De ontwikkeling van de wachttijd door het jaar heen fluctueert sterk dus kan per kwartaal sterk verschillen. We zien alleen bij Individuele Begeleiding een substantiële stijging. Dit komt (onder andere) door het personeelstekort, de stijgende vraag naar ondersteuning en onvoldoende financiële middelen. De andere zorgvormen zijn relatief stabiel ten opzichte van vorig jaar.

Hulp bij huishouden
De wachtlijst voor hulp bij het huishouden is in 2023 afgenomen. In Januari stonden 562 inwoners op de wachtlijst voor hulp bij huishouden, in november is de wachtlijst afgenomen naar 314 wachtenden. De maximale wachttijd fluctueerde door het jaar heen en verschilt per wijk. In januari bedroeg de maximale wachttijd in het Noorden van de stad 10 maanden, deze maximale wachttijd is rond de zomer afgenomen naar 2,5 maand en aan het einde van het jaar is deze teruggebracht naar ongeveer een maand. Dit valt binnen de reguliere doorlooptijd voor het in zorg nemen van nieuwe cliënten. Hiermee is de wachtlijst in gebied noord opgelost. Voor het zuiden van de stad bedroeg de maximale wachttijd in Januari 11 maanden, rond de zomer was deze opgelopen tot 17 maanden in enkele wijken. Aan het einde van het jaar was de langste wachttijd 10 maanden.  De raad is middels verschillende raadsbrieven op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen per wijk (Januari 2023
, Juli 2023 , november 2023 ).

Hulpmiddelen
Bij hulpmiddelen is er meer sprake van complexe hulpmiddelen op maat in plaats van handbewogen hulpmiddelen. Dit komt omdat er technisch meer mogelijkheden zijn en mensen langer thuis blijven wonen. Voor deze complexe hulpmiddelen op maat moeten onderdelen worden aangeleverd, de levertijd verschilt per onderdeel. Waar mogelijk worden tijdelijke leenhulpmiddelen ingezet. Een gemiddelde wachttijd is hierbij niet accuraat omdat dit per soort hulpmiddel sterk kan verschillen

Beschermde Woonvormen

Centrumgemeente taken (gemiddelde wachttijd in dagen)

2020

2021

2022

2023

Beschermd Thuis

13

29

35

48

Beschermd Verblijf

30

48

62

68

Beschermd Wonen bovenregionaal

3

10

3

15

Living Lab

0

2

12

24

Omschrijving:

  • Deze tabel toont de gemiddelde wachttijd in dagen bij Beschermd Thuis, Beschermd Verblijf, Beschermd Wonen bovenregionaal en Living Lab

Duiding:

  • De ontwikkeling van de wachttijd door het jaar heen fluctueert sterk dus kan per kwartaal sterk verschillen. Bij alle vormen van ondersteuning zien we echter een stijging van gemiddelde wachttijd. Dit komt (onder andere) door het personeelstekort, de stijgende vraag naar ondersteuning en onvoldoende financiële middelen en woningschaarste.

De gemiddelde wachttijd voor de beschermde woonvormen (beschermd thuis, beschermd verblijf en beschermd wonen) is niet representatief voor de hele groep cliënten, omdat deze afhankelijk van de zorgvraag van de cliënt sterk kan verschillen, afhankelijk van de gevraagde expertise

Maatschappelijke opvang
De gemiddelde wachttijd voor maatschappelijke opvang verschilt. De druk op de algemene opvang voor volwassenen en jongvolwassenen die dakloos zijn, is hoog. Er is op dit moment geen wachtlijst  voor de algemene opvang, omdat er 25 extra overloop plekken zijn ingericht op de locatie de Stadsbrug waar mensen kunnen verblijven in afwachting van een plek in de reguliere algemene daklozenopvang. Daarnaast vragen we mensen of zij, indien mogelijk, nog in het netwerk terecht kunnen. Voor de specialistische vormen van opvang zijn wel wachttijden. Deze verschillen per specialisme en liggen tussen de 3 en 9 maanden

Kwaliteit

Basiszorg door Buurtteam Sociaal

  • Over 2023 zijn er voor Buurtteam Sociaal 138 vragenlijsten ingevuld. In verband met het verkleinen van het risico op herleidbaarheid, is er een grens van minimaal 10 ingevulde enquêtes nodig, per vragenlijst en locatie, om resultaten te tonen. Hierdoor zijn er nu 94 vragenlijsten inzichtelijk.
  • De figuur toont een optelsom van verschillende stellingen* onder de noemers ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’.
  • Op alle drie de onderdelen zien we een overwegend positief beeld. Ten opzichte van 2022 is ook te zien dat relatief meer respondenten tevreden zijn met de toegankelijkheid en de kwaliteit. 70 respondenten hebben in open antwoorden aangegeven wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan.
  • In de kwartaalgesprekken worden de resultaten met de betreffende aanbieders besproken.

Disclaimer:
In de figuur zijn verschillende stellingen bij elkaar opgeteld, en alle locaties samengevoegd. Het geeft een globaal en doet geen recht aan de verschillen in momentum en manier van uitvragen.

*Voorbeeldstellingen onder toegankelijkheid: ik wist waar ik terecht kon met mijn vraag; ik voelde me welkom bij het buurtteam.
*Voorbeeldstellingen onder kwaliteit: er werd goed naar mij geluisterd; de buurtteammedewerker en ik hebben samen naar een oplossing gezocht; de ondersteuning past bij mij; de buurtteammedewerker heeft zijn/haar best gedaan om mij te helpen.
*Voorbeeldstellingen onder effect: ik kan nu beter de dingen doen die ik wil; het gaat nu beter met mij.

Aanvullende zorg: gemeentetaken

  • Over 2023 zijn er voor Wmo Aanvullende zorg (gemeentetaken) verspreid over 25 aanbieders 733 vragenlijsten ingevuld. In verband met het verkleinen van het risico op herleidbaarheid, is er een grens van minimaal 10 ingevulde enquêtes nodig, per vragenlijst en locatie, om resultaten te tonen. Hierdoor zijn er nu 642 vragenlijsten inzichtelijk.
  • De figuur toont een optelsom van verschillende stellingen* onder de noemers ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’.
  • Op alle drie de onderdelen zien we een overwegend positief beeld. Ten opzichte van 2022 is de tevredenheid op ervaren toegankelijkheid en ervaren effect toegenomen.
  • Meer dan 400 respondenten hebben aangegeven wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan.
  • In de kwartaalgesprekken worden de resultaten met de betreffende aanbieders besproken.

Disclaimer:
De figuur bestaat uit resultaten van verschillende aanbieders bij elkaar opgeteld. Sommige aanbieders zitten nog in een pilotfase, andere hebben Ervaringwijzer al standaard in hun werkwijze geïntegreerd. De figuur geeft daardoor een globaal beeld en is gebaseerd op alle respons die grote en kleine aanbieders in 2023 hebben ontvangen. De figuur doet geen recht aan de verschillen in momentum en manier van uitvragen

*Voorbeeldstellingen onder toegankelijkheid: ik wist waar ik terecht kon voor een passende activiteit; ik ben goed geholpen bij het vinden van een passende activiteit; ik werd vriendelijk geholpen aan de telefoon.
*Voorbeeldstellingen onder kwaliteit: ik heb plezier tijdens de activiteit; ik word goed begeleid tijdens de activiteit; ik voel me serieus genomen; ik kan goede afspraken maken met de begeleider van de activiteit; ik voel mij fijn in deze groep, de leverancier heeft mij goed uitgelegd hoe het hulpmiddel werkt.
*Voorbeeldstellingen onder effect: door het deelnemen aan de activiteit heb ik meer contact met anderen; door het deelnemen aan de activiteit zit ik beter in mijn vel; door het deelnemen aan de activiteit voel ik mij nuttig; ik ontwikkel mezelf tijdens de activiteit; sinds ik meedoe aan de activiteiten, kan ik me thuis beter redden; door mijn hulpmiddel ben ik zelfstandiger.

Aanvullende zorg: centrumgemeentetaken

  • Over 2023 zijn er voor Wmo Centrumgemeentetaken verspreid over 7 aanbieders 181 vragenlijsten ingevuld. In verband met het verkleinen van het risico op herleidbaarheid, is er een grens van minimaal 10 ingevulde enquêtes nodig, per vragenlijst en locatie, om resultaten te tonen. Hierdoor zijn er nu 136 vragenlijsten inzichtelijk.
  • De figuur toont een optelsom van verschillende stellingen* onder de noemers ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’.
  • Op alle drie de onderdelen zien we een overwegend positief beeld. Ten opzichte van 2022 zien we dat relatief meer respondenten tevreden zijn met de toegankelijkheid.
  • Meer dan 120 respondenten hebben aangegeven wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan.
  • In de kwartaalgesprekken worden de resultaten met de betreffende aanbieders besproken.

Disclaimer:
De figuur bestaat uit resultaten van verschillende aanbieders bij elkaar opgeteld. Sommige aanbieders zitten nog in een pilotfase, anderen hebben Ervaringwijzer al standaard in hun werkwijze geïntegreerd. De figuur geeft daardoor een globaal beeld en is gebaseerd op alle respons die grote en kleine aanbieders in 2023 hebben ontvangen. De figuur doet geen recht aan de verschillen in momentum en manier van uitvragen.

*Voorbeeldstellingen onder toegankelijkheid: na de eerste gesprekken wist ik welke ondersteuning ik zou krijgen; ik voelde me welkom; ik wist na het eerste gesprek waar ik aan toe was; ik werd snel geholpen, ik kon xx bereiken als het nodig was .
*Voorbeeldstellingen onder kwaliteit: ik voel me veilig in het contact met de medewerker; de ondersteuning die ik krijg past mij bij; de begeleider/medewerker en ik werken goed samen; ik voel me goed geholpen door de medewerker; de medewerker en ik evalueren of de ondersteuning nog bij mij past; de afspraken die ik maak met de medewerker helpen mij; ik voel me serieus genomen.
*Voorbeeldstellingen onder effect: door de ondersteuning kan ik me nu beter redden; door de ondersteuning gaat het nu beter met mij; door de ondersteuning ben ik beter in staat mijn doelen te behalen; als het niet goed met me gaat, dan weet ik beter wat ik kan doen; door de hulp van xx kan ik mijn leven weer oppakken.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2024 10:32:04 met de export van 06/18/2024 10:16:53