Programma's

Ondersteuning op maat

Wat heeft dat gekost?

Toelichting
In de jaarstukken 2023 geven we een toelichting op verschillen ten opzichte van de actuele begroting 2023, indien deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van de baten of lasten van de doelstelling. Kleinere verschillen worden toegelicht als ze politiek relevant zijn.

x € 1.000

Baten

Coalitie

I / S

Verschil actueel / realisatie

1. Buurtteams jeugd en gezin

Toeslagenaffaire

I

2.595

De incidentele bijdrage van het MBO aan de activiteiten van het Buurtteam Jeugd en gezin waren niet in de begroting opgenomen

I

152

Overige baten

I

65

2. Aanvullende jeugdhulp

De SPUK voor de vastgoedtransitie is niet volledig besteed, de resterende middelen blijven beschikbaar voor inzet in 2024. 
De SPUK's voor de Expertisecentra zijn niet volledig besteed, de resterende middelen blijven beschikbaar voor inzet in 2024. 

I

I

-3.016

-2.100

Overige baten

I

-15

3. Passende jeugdbescherming

Voor de Pilot kind-en gezinsbescherming is een groter deel van de subsidie van Justitie en Veiligheid ingezet dan begroot.

I

163

Overige baten

I

1

4. Buurtteams

De baten voor de Spuk Integraal Zorg Akkoord (IZA) zijn niet in de begroting opgenomen. Hier staan lasten tegenover.

I

2.292

Van de regiogemeenten zijn bijdragen ontvangen voor de hogere kosten van de regionale herstelacademie, deze waren niet begroot

I

725

Overige baten

I

57

5. Aanvullende zorg en ondersteuning

Overige baten

I

101

6. 24-uurs begeleiding

De eigen bijdrage is nog niet goed opgenomen in de begroting waardoor ten opzichte van de begroting een nadeel ontstaat. De eigen bijdrage is in lijn met de realisatie over voorgaande jaren.

I

-3.319

Overige baten

I

185

7. Nieuwkomers kunnen zich max ontwikkelen

De SPUK middelen voor Oekraïne zijn lager dan begroot, omdat een deel van deze middelen via de balans is overgeheveld naar 2024.

I

-943

Voor Asiel en Integratie hebben we ook meer baten gehad dan begroot. Dit komt doordat baten van het COA niet zijn begroot.

581

Voor Inburgering is er sprake van lagere baten dan begroot. Dit komt doordat SPUK-middelen via de balans zijn overgeheveld naar 2024.

-1.251

Overige baten

Totaal baten

-3.727

x € 1.000

Lasten

Coalitie

I / S

Verschil actueel / realisatie

1. Buurtteams jeugd en gezin

Toeslagenaffaire

I

-2.565

Verstrekte subsidie Lokalis is hoger dan begroot
Vervoerslasten JEUGD hoger dan begroot
Hogere overheadslasten

I/S
S
I/S

-1.600
-100
-150

Overige lasten

I

-6

2. Aanvullende jeugdhulp

Jaarresultaat aanbieders aanvullende zorg en woonplaatsbeginsel valt hoger uit dan begroot.
Afname PGB-gebruik JEUGD
Stijging lasten YEPH door groei volume en toename kostprijs verblijf
Lagere uitgave aanbieders landelijk transitiearrangement
De lasten op de SPUK voor de vastgoedtransitie zijn lager dan begroot in 2023, de middelen blijven beschikbaar voor inzet in 2024 
De lasten op de SPUK's voor de Expertisecentra zijn lager dan begroot in 2023, de middelen blijven beschikbaar voor inzet in 2024 

I/S

S
S

I
I

I

-769

1.000
- 400

300
3.016

2.100

Overige lasten

I

             189

3.Passende jeugdbescherming

De verrekening van subsidie boekjaar 2022 resulteert in een voordeel voor 2023

I

400

Het verwachte jaarresultaat van SVMN zorgt voor een lagere realisatie

I

212

Overige lasten

I

4

4. Buurtteams

De lasten voor de Spuk Integraal Zorg Akkoord (IZA) zijn niet in de begroting opgenomen. Hier staan baten tegenover.

I

- 2.292

Overige lasten

I

49

5. Aanvullende zorg en ondersteuning

Op de HbH Pgb en regiotaxi zijn de lasten lager doordat het gebruik lager was dan begroot

I

491

De incidenteel extra ontvangen indexatie in 2023 van 3,56% is niet door alle aanbieders benut

I

1.950

In 2023 is de begroting voor de totale Wmo aangepast naar de reële verwachting. Hierbij is ten onrechte te weinig budget toegevoegd aan deze doelstelling, het overschot wordt zichtbaar bij de doelstelling 24-uurs begeleiding

I

-1.943

Overige lasten

I

-409

6. 24-uurs begeleiding

Bij de Voorjaarsnota 2023 hebben we aangegeven een realisatieteam vorm te geven voor extra inzet op de groeiende problematiek m.b.t. huisvesting aandachtsgroepen en kwetsbare doelgroepen in combinatie met de stagnatie van de woningbouw en de complexiteit mbt realiseren van tijdelijke woningen (schaarste ruimte, businesscase, doorplaatslocaties etc). De dekking voor het realisatieteam valt deels onder het programma Ondersteuning op maat. De kosten zijn verantwoord op het programma Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed.

I

844

De incidenteel extra ontvangen indexatie in 2023 van 3,56% is niet door alle aanbieders benut

I

1.432

In de meicirculaire 2023 werd bekend dat de Rijksmiddelen voor Beschermd Wonen structureel verhoogd worden. Deze aanvullende middelen zijn ten tijde van de Tweede bestuursrapportage budgetneutraal verwerkt (dus baten en lasten in balans), omdat toen nog onduidelijk was of en in welke mate de lasten zouden toenemen bij de zorgaanbieders. Eind 2023 en bij het opstellen van de Jaarrekening is dit inzicht helder geworden en is gebleken dat dit heeft geleid tot een incidenteel voordeel in 2023 en structureel voordeel voor 2024 e.v.

I/S

4.658

In 2023 is de begroting voor de totale Wmo aangepast naar de reële verwachting. Hierbij is ten onrechte te veel budget op deze doelstelling gebleven, het tekort wordt zichtbaar bij de doelstelling Aanvullende zorg

I

1.943

In 2023 was er nog transformatiefonds beschikbaar, waarmee de regio pilots en projecten kon uitvoeren ter voorbereiding op de doordecentralisatie Beschermd wonen. De kosten moeten ten laste van de reserve Transformatiefonds BW U16 gebracht worden

I

-2.250

Op de werkbegroting uit de samenwerkingsovereenkomst Beschermd wonen voor de U16 is een onderrealisatie ten opzichte van het rijksbudget

I

358

Vooruitlopend op de doordecentralisatie Beschermd wonen was in 2023 incidenteel extra budget beschikbaar gemaakt, dit is door gewijzigde afspraken niet ingezet

I

2.600

Om de Spuk IZa in 2023 volledig te benutten is er (vooruitlopend op de regionale plannen voor inzet vanaf 2024) voor gekozen bestaande kosten te dekken.

I

1.475

Overige lasten

I

-196

7. Nieuwkomers kunnen zich maximaal ontwikkelen

De gemeente heeft van het Rijk SPUK-middelen ontvangen voor Oekraïne die nog niet zijn besteed in 2023, maar wel worden besteed in 2024. De besteding hiervan is geoormerkt. Dit betreft 2,1 mln. Bij Oekraïne is een positief resultaat van 2,5 miljoen ontstaan doordat de kosten die bij andere programma's gemaakt zijn voor dit onderdeel niet verrekend zijn. Dit voordeel loopt weg tegen een nadeel bij die programma's. 

I

4.621

Utrecht heeft in de meicirculaire 2023 € 950.000 ontvangen van het Ministerie van VWS bestemd voor uitvoering van de lokale aanpak op kwetsbare dakloze EU arbeidsmigranten. Hiervan schuiven middelen door naar 2024 als gevolg van het opschuiven van activiteiten. Hierbij is als voorwaarde gesteld dat dit geld uitgegeven kan worden tot aan mei 2024.

I

182

Op inburgering is sprake van een onderschrijding. Dit komt doordat er minder activiteiten hebben plaatsgevonden als gevolg van een latere instroom. Verder heeft € 700.000 betrekking op geoormerkte SPUK-middelen.

I

1.653

Op asiel is sprake van een onderschrijding wegens het doorschuiven van activiteiten naar 2024.

I

791

Overige lasten

42

Totaal lasten

17.630

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2024 10:32:04 met de export van 06/18/2024 10:16:53