Wat heeft dat gekost?
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2022 | Nominale | Actuele | Realisatie 2023 | Verschil | Actuele begroting 2024 | |
Baten | 6.268 | 44.745 | 6.268 | 67.333 | 63.606 | -3.727 | 55.439 | |
Lasten | 338.301 | 366.466 | 342.631 | 432.030 | 414.400 | 17.630 | 446.149 | |
Saldo baten en lasten | -332.034 | -321.721 | -336.363 | -364.697 | -350.794 | 13.903 | -390.709 | |
Mutaties reserves | ||||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 3.347 | 3.347 | 0 | 7.832 | 7.832 | 0 | 412 | |
Totaal | -328.687 | -318.374 | -336.363 | -356.865 | -342.962 | 13.903 | -390.297 |
Toelichting
In de jaarstukken 2023 geven we een toelichting op verschillen ten opzichte van de actuele begroting 2023, indien deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van de baten of lasten van de doelstelling. Kleinere verschillen worden toegelicht als ze politiek relevant zijn.
x € 1.000 | |||||
Baten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | ||
1. Buurtteams jeugd en gezin | |||||
Toeslagenaffaire | I | 2.595 | |||
De incidentele bijdrage van het MBO aan de activiteiten van het Buurtteam Jeugd en gezin waren niet in de begroting opgenomen | I | 152 | |||
Overige baten | I | 65 | |||
2. Aanvullende jeugdhulp | |||||
De SPUK voor de vastgoedtransitie is niet volledig besteed, de resterende middelen blijven beschikbaar voor inzet in 2024. | I I | -3.016 -2.100 | |||
Overige baten | I | -15 | |||
3. Passende jeugdbescherming | |||||
Voor de Pilot kind-en gezinsbescherming is een groter deel van de subsidie van Justitie en Veiligheid ingezet dan begroot. | I | 163 | |||
Overige baten | I | 1 | |||
4. Buurtteams | |||||
De baten voor de Spuk Integraal Zorg Akkoord (IZA) zijn niet in de begroting opgenomen. Hier staan lasten tegenover. | I | 2.292 | |||
Van de regiogemeenten zijn bijdragen ontvangen voor de hogere kosten van de regionale herstelacademie, deze waren niet begroot | I | 725 | |||
Overige baten | I | 57 | |||
5. Aanvullende zorg en ondersteuning | |||||
Overige baten | I | 101 | |||
6. 24-uurs begeleiding | |||||
De eigen bijdrage is nog niet goed opgenomen in de begroting waardoor ten opzichte van de begroting een nadeel ontstaat. De eigen bijdrage is in lijn met de realisatie over voorgaande jaren. | I | -3.319 | |||
Overige baten | I | 185 | |||
7. Nieuwkomers kunnen zich max ontwikkelen | |||||
De SPUK middelen voor Oekraïne zijn lager dan begroot, omdat een deel van deze middelen via de balans is overgeheveld naar 2024. | I | -943 | |||
Voor Asiel en Integratie hebben we ook meer baten gehad dan begroot. Dit komt doordat baten van het COA niet zijn begroot. | 581 | ||||
Voor Inburgering is er sprake van lagere baten dan begroot. Dit komt doordat SPUK-middelen via de balans zijn overgeheveld naar 2024. | -1.251 | ||||
Overige baten | |||||
Totaal baten | -3.727 |
x € 1.000 | |||||
Lasten | Coalitie | I / S | Verschil actueel / realisatie | ||
1. Buurtteams jeugd en gezin | |||||
Toeslagenaffaire | I | -2.565 | |||
Verstrekte subsidie Lokalis is hoger dan begroot | I/S | -1.600 | |||
Overige lasten | I | -6 | |||
2. Aanvullende jeugdhulp | |||||
Jaarresultaat aanbieders aanvullende zorg en woonplaatsbeginsel valt hoger uit dan begroot. | I/S S I I | -769 1.000 300 2.100 | |||
Overige lasten | I | 189 | |||
3.Passende jeugdbescherming | |||||
De verrekening van subsidie boekjaar 2022 resulteert in een voordeel voor 2023 | I | 400 | |||
Het verwachte jaarresultaat van SVMN zorgt voor een lagere realisatie | I | 212 | |||
Overige lasten | I | 4 | |||
4. Buurtteams | |||||
De lasten voor de Spuk Integraal Zorg Akkoord (IZA) zijn niet in de begroting opgenomen. Hier staan baten tegenover. | I | - 2.292 | |||
Overige lasten | I | 49 | |||
5. Aanvullende zorg en ondersteuning | |||||
Op de HbH Pgb en regiotaxi zijn de lasten lager doordat het gebruik lager was dan begroot | I | 491 | |||
De incidenteel extra ontvangen indexatie in 2023 van 3,56% is niet door alle aanbieders benut | I | 1.950 | |||
In 2023 is de begroting voor de totale Wmo aangepast naar de reële verwachting. Hierbij is ten onrechte te weinig budget toegevoegd aan deze doelstelling, het overschot wordt zichtbaar bij de doelstelling 24-uurs begeleiding | I | -1.943 | |||
Overige lasten | I | -409 | |||
6. 24-uurs begeleiding | |||||
Bij de Voorjaarsnota 2023 hebben we aangegeven een realisatieteam vorm te geven voor extra inzet op de groeiende problematiek m.b.t. huisvesting aandachtsgroepen en kwetsbare doelgroepen in combinatie met de stagnatie van de woningbouw en de complexiteit mbt realiseren van tijdelijke woningen (schaarste ruimte, businesscase, doorplaatslocaties etc). De dekking voor het realisatieteam valt deels onder het programma Ondersteuning op maat. De kosten zijn verantwoord op het programma Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed. | I | 844 | |||
De incidenteel extra ontvangen indexatie in 2023 van 3,56% is niet door alle aanbieders benut | I | 1.432 | |||
In de meicirculaire 2023 werd bekend dat de Rijksmiddelen voor Beschermd Wonen structureel verhoogd worden. Deze aanvullende middelen zijn ten tijde van de Tweede bestuursrapportage budgetneutraal verwerkt (dus baten en lasten in balans), omdat toen nog onduidelijk was of en in welke mate de lasten zouden toenemen bij de zorgaanbieders. Eind 2023 en bij het opstellen van de Jaarrekening is dit inzicht helder geworden en is gebleken dat dit heeft geleid tot een incidenteel voordeel in 2023 en structureel voordeel voor 2024 e.v. | I/S | 4.658 | |||
In 2023 is de begroting voor de totale Wmo aangepast naar de reële verwachting. Hierbij is ten onrechte te veel budget op deze doelstelling gebleven, het tekort wordt zichtbaar bij de doelstelling Aanvullende zorg | I | 1.943 | |||
In 2023 was er nog transformatiefonds beschikbaar, waarmee de regio pilots en projecten kon uitvoeren ter voorbereiding op de doordecentralisatie Beschermd wonen. De kosten moeten ten laste van de reserve Transformatiefonds BW U16 gebracht worden | I | -2.250 | |||
Op de werkbegroting uit de samenwerkingsovereenkomst Beschermd wonen voor de U16 is een onderrealisatie ten opzichte van het rijksbudget | I | 358 | |||
Vooruitlopend op de doordecentralisatie Beschermd wonen was in 2023 incidenteel extra budget beschikbaar gemaakt, dit is door gewijzigde afspraken niet ingezet | I | 2.600 | |||
Om de Spuk IZa in 2023 volledig te benutten is er (vooruitlopend op de regionale plannen voor inzet vanaf 2024) voor gekozen bestaande kosten te dekken. | I | 1.475 | |||
Overige lasten | I | -196 | |||
7. Nieuwkomers kunnen zich maximaal ontwikkelen | |||||
De gemeente heeft van het Rijk SPUK-middelen ontvangen voor Oekraïne die nog niet zijn besteed in 2023, maar wel worden besteed in 2024. De besteding hiervan is geoormerkt. Dit betreft 2,1 mln. Bij Oekraïne is een positief resultaat van 2,5 miljoen ontstaan doordat de kosten die bij andere programma's gemaakt zijn voor dit onderdeel niet verrekend zijn. Dit voordeel loopt weg tegen een nadeel bij die programma's. | I | 4.621 | |||
Utrecht heeft in de meicirculaire 2023 € 950.000 ontvangen van het Ministerie van VWS bestemd voor uitvoering van de lokale aanpak op kwetsbare dakloze EU arbeidsmigranten. Hiervan schuiven middelen door naar 2024 als gevolg van het opschuiven van activiteiten. Hierbij is als voorwaarde gesteld dat dit geld uitgegeven kan worden tot aan mei 2024. | I | 182 | |||
Op inburgering is sprake van een onderschrijding. Dit komt doordat er minder activiteiten hebben plaatsgevonden als gevolg van een latere instroom. Verder heeft € 700.000 betrekking op geoormerkte SPUK-middelen. | I | 1.653 | |||
Op asiel is sprake van een onderschrijding wegens het doorschuiven van activiteiten naar 2024. | I | 791 | |||
Overige lasten | 42 | ||||
Totaal lasten | 17.630 |