Programma's

Bewoners en Bestuur

Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2023 opgenomen.

Doelstelling 1: De Utrechtse belangen zijn goed vertegenwoordigd in de regio, nationaal en internationaal.

  • We hebben gewerkt aan relaties met bewindspersonen en Kamerleden door middel van werkbezoeken en gesprekken.
  • We hebben samengewerkt met de G4 en VNG voor effectievere belangenbehartiging in Den Haag en Brussel.
  • Samen met de regiogemeenten in de U10 hebben we gewerkt aan de uitvoering van onze gezamenlijke opgaven.
  • We zijn actief lid van onder andere Eurocities en ICLEI.
  • We hebben kennisuitwisselingen georganiseerd van internationale delegaties.

Doelstelling 2: De gemeenteraad en het college van burgemeesters en wethouders vormen samen een betrouwbaar bestuur van de stad.

  • In het college van B&W heeft in 2023 besluitvorming plaatsgevonden op basis van 490 integraal afgewogen voorstellen van de ambtelijke organisatie. Daarnaast heeft besluitvorming plaatsgevonden over raadsbrieven en antwoorden op schriftelijke vragen van de raad.
  • De raad heeft 153 besluiten genomen in 2023. Aan die besluiten ging een zorgvuldige behandeling in commissievergaderingen vooraf. Waar dat nodig was heeft de raad zich laten informeren door inwoners en experts in raadsinformatiebijeenkomsten. Los van concrete besluiten heeft de raad iedere wijk in de stad bezocht om informatie op te halen en te luisteren naar wensen en behoeften van inwoners. Alle activiteiten van de raad zijn goed terug te vinden en zichtbaar. Inwoners konden via livestreams van vergaderingen en bijeenkomsten, maar ook op de website van de raad en via social media, volgen wat besproken werd.

Doelstelling 3: Utrechters zijn actief in de eigen omgeving en/of oefenen invloed uit op gemeentelijke plannen, beleid en uitvoering in hun buurt, wijk of stad.

  • Bewoners en organisaties faciliteren bij hun initiatieven in buurt, wijk en stad met het Initiatievenfonds, het groene golfteam en het mailadres initiatief@utrecht.nl.  
  • Met het Initiatievenfonds zijn 1.111 initiatieven ondersteund en het budget is voor 98% besteed.
  • 31 mei 2023 verstuurden wij de jaarlijkse raadsbrief Initiatievenfonds .
  •  Inwoners hebben 21.730 keer online gereageerd op 60 projecten via DenkMee . Dit is meer dan in 2021 (15 projecten; bijna 15.000 reacties) en 2022 (11 projecten; 8553 reacties).
  • We bieden Wijkplatforms extra secretariële ondersteuning aan en vereenvoudigde de financiële administratie.
  • We werkten aan het vakmanschap van de medewerkers op het gebied van Samen stad maken.
    • 15 medewerkers van verschillende organisatieonderdelen volgden de leergang Democratisch vakmanschap en zijn nu interne ambassadeurs van Samen stad maken.
    • 17 keer is de basistraining 'Participatie, hoe doe je dat?' gegeven die door 149 collega’s is gevolgd.  
    • 50 tot 80 medewerkers van het interne participatienetwerk deden mee met vier kennissessies die samen met organisaties uit de stad zijn georganiseerd.  
    • 11 casusbesprekingen/intervisies over actuele participatievraagstukken.
  • Vanuit het wijkbureau gaven we laagdrempelige dienstverlening aan ondernemers en inwoners.   
  • In alle wijken was er iedere maand een wijkspreekuur waar bewoners konden spreken met de wijkwethouder.
  • Het wijkbureau stond open als netwerkplek voor medewerkers en professionals in de wijk om kennis en kunde over de Utrechtse buurten uit te wisselen en samen te komen.

Doelstelling 4: De informatievoorziening en dienstverlening aan de inwoners en ondernemers is betrouwbaar, actueel, begrijpelijk, toegankelijk en passend bij de vraag.

  • De (wettelijke) dienstverlening en informatievoorziening aan onze inwoners en ondernemers heeft plaatsgevonden, maar door de situatie op de arbeidsmarkt en een hoog ziekteverzuim niet altijd binnen de gestelde servicenorm (langere wachttijd) en tegen hogere kosten.
  • We blijven werken aan de actualiteit, toegankelijkheid en vindbaarheid.
  • We meten continu de kwaliteit van onze dienstverlening onder andere door klanttevredenheidsonderzoeken op meerdere kanalen (balie, telefonie, website, meldingen, socials en mail).
  • Het niveau van de dienstverlening en informatievoorziening is voldoende maar het op niveau houden vraagt blijvend aandacht.
  • We voldoen voor zover mogelijk aan wet en regelgeving. Met betrekking tot wetgeving rondom toegankelijkheid is er in februari 2024 een nieuwe audit en dan weten we de definitieve score.
  • We hebben in 2023 alle (881) door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) doorgegeven signalen in het kader van landelijke aanpak adreskwaliteit uitgevoerd. Dit is iets minder dan het verwachte aantal van 1000.

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2023.

Doelstelling 1: De Utrechtse belangen zijn goed vertegenwoordigd in de regio, nationaal en internationaal.

  •  De voortijdige val van het Kabinet bood ons de kans om onze voorstellen op het gebied van veiligheid, verstedelijking, kansengelijkheid en financiën in te brengen bij de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen. We hebben dit opgepakt met de G4 en vanuit Utrecht zelf.

Doelstelling 3: Utrechters zijn actief in de eigen omgeving en/of oefenen invloed uit op gemeentelijke plannen, beleid en uitvoering in hun buurt, wijk of stad.

  • Het Initiatievenfonds is herijkt. Daarover stuurden wijk op 2 november 2023 een raadsbrief .
  • We werkten samen met de wijkplatforms aan de doorontwikkeling van de wijkplatforms . We stimuleerden de oprichting van wijkplatforms in wijken waar die nog niet waren, wat leidde tot wijkplatforms in de Binnenstad en Leidsche Rijn in oprichting.
  • Vanuit Samen stad maken is meegedacht over het betrekken van de stad bij kaders die door de raad worden vastgesteld, zoals de Stedenbouwvisie en de Nota van Uitgangspunten sociale basis en basiszorg, en bij plannen zoals het vergroenen van de stad.
Deze pagina is gebouwd op 06/18/2024 10:32:04 met de export van 06/18/2024 10:16:53