Effect Indicatoren
Toelichting indicatoren
Doelstelling 3: Utrechters zijn actief in de eigen omgeving en/of oefenen invloed uit op gemeentelijke plannen, beleid en uitvoering in hun buurt, wijk en/of stad.
- Indicator percentage inwoners dat op een of andere manier heeft geparticipeerd …:
De vraagstelling en de antwoordcategorieën in de inwonersenquête 2023 zijn gewijzigd waardoor de waarde van de resultaten niet meer vergelijkbaar is met de voorgaande jaren en er geen streefwaarde was voor 2023. We hebben ook geen streefwaarde voor 2024 omdat we onderzoeken of er een indicator te formuleren is die beter past bij het nieuwe beleid van Samen stad maken. Omdat de Inwonersenquête eens in de twee jaar verschijnt, is er voor 2022 geen gerealiseerde waarde.
- Indicator percentage inwoners dat het idee heeft ….:
Deze indicator is vervallen omdat we deze indicator niet meer meten met de inwonersenquête. Deze indicator wordt vervangen door een indicator die beter past bij het nieuwe beleid van Samen stad maken. Omdat de Inwonersenquête eens in de twee jaar verschijnt, is er voor 2022 geen gerealiseerde waarde.
- Indicator percentage inwoners dat een (burger) initiatief ..:
De vraagstelling en de antwoordcategorieën in de inwonersenquête 2023 zijn gewijzigd waardoor de waarde van de resultaten niet meer vergelijkbaar is met de voorgaande jaren en er geen streefwaarde was voor 2023. We hebben ook geen streefwaarde voor 2024 omdat we onderzoeken of er een indicator te formuleren is die beter past bij het nieuwe beleid van Samen stad maken. Omdat de Inwonersenquête eens in de twee jaar verschijnt, is er voor 2022 geen gerealiseerde waarde.
*Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden in de Utrecht Monitor 2023
Doelstelling | Nul | Doelstelling 2022 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Doelstelling | ||
3 Utrechters zijn actief in de eigen omgeving en/of oefenen invloed uit op gemeentelijke plannen, beleid en uitvoering in hun buurt, wijk en/of stad | ||||||||
Percentage inwoners dat op een of meerdere manieren heeft geparticipeerd om beleid, plannen of activiteiten van de gemeente te beïnvloeden | 25% (2021) | 23% | --% | --% | 14% | --% | ||
Percentage inwoners dat het idee heeft dat de gemeente iets heeft gedaan met hun bijdrage om het beleid te beïnvloeden | 27% (2010) | 40% | --% | --% | --% | --% | ||
Percentage inwoners dat een (burger)initiatief heeft genomen | 5% (2017) | 6% | --% | --% | 2% | --% | ||
4 De kwaliteit van de dienstverlening en informatievoorziening aan bewoners is adequaat. | ||||||||
Klanttevredenheid balie Burgerzaken (schaal 1-10) | N.v.t. | 8 | 8,1 | 8 | 8,4 | 8 | ||
Klanttevredenheid Klant Contact Centrum (schaal 1-10) | 6,8 (2015) | 7,6 | 7,1 | 7,6 | 7,2 | 7.6 | ||
Digitale klanttevredenheid (schaal 1-10) | 6,1 (2015) | 7,6 | 7,6 | 7,6 | 7,4 | 7,6 | ||
Burgerzaken voldoet aan de kwaliteitseisen op het terrein van beheren van gegevens, processen en privacy-aspecten (auditnorm BZK | 90% (2010) | 90% | 92% | 90% | 92,8% | 90% |