Programma's

Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed

Risico's

Belangrijkste bestaande strategische risico's

Risico 1: Ongunstige marktomstandigheden zoals stijgende rente, stijgende bouwkosten, schaarste bouwmaterialen en beschikbaarheid personeel (zowel markt als gemeente) zetten het bouwtempo onder druk. Als gevolg hiervan neemt de woningbouwproductie af.  

  • Stand van zaken risico:
    • Nog steeds van toepassing (is al opgetreden).
    • Netcongestie: We merken in toenemende mate dat ook netcongestie een negatief risico vormt op de woningbouwproductie. 
  • Stand van zaken maatregelen :
    • Nog steeds van toepassing.

Risico 2: Beperkingen met betrekking tot stikstofdepositie leiden tot vertraging of afstel van ruimtelijke projecten.

  • Stand van zaken risico:
    • Nog steeds van toepassing. 
  • Stand van zaken maatregelen:
    • De bouwvrijstelling is inmiddels van tafel en zowel in de bouw- als gebruiksfase is geen stikstofbijdrage toegestaan. Per project wordt bekeken wat eventuele mogelijkheden zijn om te versnellen en hoe het project door te laten gaan.
    • We hebben een lijst is inmiddels is opgesteld.

Risico 3: Bijdragen vanuit derden (waaronder Rijk en andere overheden) zijn onvoldoende om de opgaven en ambities uit de RSU 2040 te kunnen realiseren.

  • Stand van zaken risico :
    • Nog steeds van toepassing.
  • Stand van zaken maatregelen:
    • Nog steeds van toepassing 

Risico 4: Een tekort aan grond en locaties, oplopende bouwprijzen, schaarste aan bouwmaterialen en krapte op de arbeidsmarkt vormen een risico voor een snelle voortgang van de bouw. Als gevolg kunnen bepaalde doelgroepen zich niet meer in Utrecht vestigen.

  • Stand van zaken risico:
    • Nog steeds van toepassing.
  • Stand van zaken maatregelen:
    • Nog steeds van toepassing. 

Risico 5: Stapeling van wet-en regelgeving om de wooncrisis aan te pakken leidt tot grote complexiteit met als gevolgen; ondoorzichtigheid van regelgeving voor inwoners en ondernemers, grote druk op beleidscapaciteit en handhavingscapaciteit en langere doorlooptijd van procedures.

  • Stand van zaken risico :
    • Nog steeds van toepassing.
  • Stand van zaken maatregelen:
    • Nog steeds van toepassing. 

Nieuwe strategische risico's

Risico 6: De kabinetswissel maakt dat ingezette activiteiten wellicht een andere wending krijgen. Onder het vorige kabinet is in 2021 de Nationale Woon- en Bouwagenda en de zes programma’s op wonen, bouwen en verduurzamen een samenhangende aanpak geïntroduceerd vanuit de Rijksoverheid. Een deel van de maatregelen en wetgeving is doorgevoerd of inwerking getreden. Met de kabinetswissel is het mogelijk dat er ander keuzes gemaakt worden over de nog uit te voeren maatregelen. Voor wonen zijn op dit moment  twee aspecten relevant: de Wet regie op de volkshuisvesting en de Wet betaalbare huur. Het eerste aspect betreft het risico enerzijds dat we de voorbereidingen ongedaan moeten maken en dat we opnieuw moeten zoeken naar lokale oplossingen voor de bestaande problemen op de woningmarkt. Anderzijds blijft er onduidelijk bestaan onder investeerders, verhuurders en ook woningzoekenden waar zij op kunnen rekenen waardoor zij andere keuzes maken of investeringen doen of uitstellen. Het tweede aspect betreft dat met een intrekking of een fundamentele koerswijziging wij mogelijk geen instrumenten hebben om de Utrechtse wooncrisis aan te pakken. 

  • Stand van zaken maatregel:   
    • Lobby voor continuering programma's en maatregelen.
    • Opnieuw lobby voor aanpassing WWS-puntenstelsel zodat middenhuur betaalbaar blijft in Utrecht.
Deze pagina is gebouwd op 06/18/2024 10:32:04 met de export van 06/18/2024 10:16:53